90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki
90gQopen logo 2019.png
90gQopen Wiki
Denna artikel handlar om något från den öppna publika minecraftservern 90gQopen. För fler artiklar om ämnet, se 90gQopen Wiki.

90gQ Trusted är en delserver av 90gQopen i form av en survival vanilla minecraft-server som ägs av Stamsites Gaming Community som i sin tur drivs av Ackali, Mizuii och deras mod-team. Huvudansvariga för minecraftservern är Ackali, WikiRaze, TheRaggeBus, Lukasabbe och DJRazzo.

Servern är whitelistad och för att komma in behöver man uppnå level 20 (3 augusti 2021 sänktes leveln från 22) i Stamsites discords trusted-system eller bli en "cool hestis" genom att lösa in 100 000 kanalpoäng på Stamsites twitch. På servern spelar även Stamsites discordmods, twitchmods, eventsnubbar, 90gQ-spelare samt de få som blivit trusted gamers innan trusted-systemet var klart.[1]

Trusted-servern följer 90gQ-serverns regler, 90gQopens regler samt reglerna i Stamsites discord, plus några av spelarna framröstade regler. Spelreglerna inkluderar att inte ta inte sönder någon bedrock förutom nether-taket, att inte använda sig av glitchar och buggar och inte förstöra för någon annan.

Tidigare fick man inte heller gå in i End men den 10 juli 2021 skedde ett event där man gick in i End tillsammans. Där beslutades också att man inte fick använda Elytra tillsammans med fyrverkerier.[2] Efter en omröstning i Discorden beslutades det dock den 28e december 2021 att detta skulle tillåtas på servern i stort, men att städer fick bestämma sina egna elytra-regler.[3]

Städerna på servern inkluderar huvudstaden Tosikasi som för det mesta är bebodd av moderatorer, där spelare behöver köpa plots för att bygga, Asufaruto; den för tillfället mest aktiva staden som är en mix av frihet och roleplay, Birchester; den roleplay-fokuserade staden baserad på Storbritannien, samt Novathol, en modkontrollerad stad där alla ska få bygga fritt.

Historia

Förberedelser

Världen skapades cirka en vecka innan servern officiellt öppnades den 19 mars 2021. Under den tiden byggdes Towncentret, The_DjRazzos trädkoja, Portalhuset, Stadshuset och dess förråd, Ackalis hus, MatteHaxhius hus, Lukasabbes hus, Hornets hörna, Ragges stuga, Ragges ugnhus, Goalkee32s bosättning, Taggen_33s första hus, Little_Foxs hus och WikiRazes butik. Ackali hade också markerat ut och prissatt plotter i Tosikasi som de nya spelarna kunde köpa när de väl kom in.

Någon gång under den veckan revs även DJ's första trädkoja utan att han visste det för att göra plats åt towncentret. MatteHaxhiu byggde även en parkour över staden. Taggen, Raze och DJ startade företaget Affären AB tillsammans för att kunna sälja trä till de nya spelarna. För att konkurrera med affären gick Hornet och Ragge ihop och grundade SIMBA.

Öppningen

Servern lanserades den 19 mars 2021 under Stamsites Fredagslivestream. Samtidigt lanserades den uppdaterade Gamerbot 2.0 i Stamsites discord som gjorde att användare nu kunde bli trusted och på så sätt whitelistas på servern. Under fredagskvällen whitelistades de flesta utav de ursprungliga trusted gamers och de flesta utav Stamsites twitch-mods. Den första utomstående spelaren var VilleOlof som blev den första användaren att bli en "cool hästis".

Snart efter öppningen anställdes JidOsc av Ackali att utöka staden och bygga fler plotter. Osmil byggde sitt hus. WikiRaze flyttade in i Taggs hus som också designades om helt av Nickeloppan. De flesta spelare bosatte sig temporärt utanför staden eftersom att priserna på plotter var för dyra.

Järnvägen

TBA

Trusted-spelarna

Den 24 april 2021 klockan 13:37 nådde användaren Alviun level 22 i Stamsites discords trustedsystem och blev den första användaren som fick komma in på servern genom XP-systemet. WikiRaze och DJ visade de nya spelarna Alviun och ChipsPojken, som kommit in som cool hestis bara en dag innan, till den nygrundade staden Asufaruto. Alviun, som första XP-trusted spelare kröntes till stadens första borgmästare och de två byggde sina hus. WikiRaze och Affären AB gjorde upp en deal med borgmästaren och fick lov att bygga en affär i staden mot att en del av vinsten skulle gå till järnvägen. Två dagar senare, den 26 april fick även Alviuns kompis från discorden, Henkan komma in på servern. Strax över en vecka efter Henkan, på den 4 maj kom den tredje XP-trusted spelaren in, arrebarre04. Exakt en månad senare, den 4 juni, kommer Hundmos, den fjärde XP-trusted spelare in på servern och tre dagar senare, den 7 juni, kommer den femte XP-trusted spelaren in, Bjoz.

Järnvägen till staden byggdes under början av maj 2021 gemensamt av invånarna Alviun, Henkan och Arrebarre samt WikiRaze. Själva rälsen var färdiglagd ca den 12 maj 2021. Stationer byggdes upp av Raze på vägen ut ur staden i EnneLolMyras bas och i Asufaruto. Ett system som gjorde det möjligt att skicka långa frakttåg utan att fastna i rödljusen uppfanns också av Redstone_Machine och Raze.

Den 28 maj 2021 hölls det första borgmästarvalet i Asufaruto där Arrebarre04 och Alviun ställde upp som kandidater. Efter en omröstning där Henkan och ChipsPojken röstade så att det blev lika, avgjorde publikens röst som inkluderade Miz och Razes röster. Arrebarre04 segrade och blev stadens andra borgmästare. Valet följdes upp med fyrverkerier och grillfest hemma hos den nya borgmästaren.[4]

Städer

Tosikasi

Tosikasis centrum

Tosikasi [x:130 z:130] är huvudstaden på 90gQ Trusted. Staden ligger i djungel och är serverns naturliga spawnpoint. I staden ligger på kullen ett Towncenter, DJs trädkoja, Portalhuset, Stadshuset och dess förråd. Nedanför kullen, i centrum finner man Ackalis hus, MatteHaxhius hus, Lukasabbes hus, Hornets hörna, Ragges stuga, Ragges ugnhus, Goalkees bosättning, Taggen_33s hus, Little_Foxs hus, Affären AB's affär och Osmils hus.

Precis brevid Tosikasis centrum ligger FS-Byggnaden. Den är tänkt att vara en samlingsplats för alla Trusteds städer och spelare, där man tillsammans kan göra beslut om hur servern borde fungera. Tosikasi valdes som plats för FS-Byggnaden eftersom den sågs som en neutral part i en pågående konflikt mellan Birchester och Asufaruto, samt att det är Trusteds huvudstad.

Tosikasis djungel

Tosikasis djungel och dess omkringliggande områden sammanfattar de ställen som finns i närheten av huvudstaden. Cirka 150-300 block ifrån Tosikasi fick spelare bygga hus utan att behöva betala för marken. Detta ledde till att många av serverns invånare valt att bosätta sig på olika ställen runtom i djungeln.

I söder hittar man i djungeln Tefigeros bas, JidOsc bas och Ekes bas, och precis utanför djungeln hittar man EnneLoLmyras bas och Alexeonders bas. Norr om Tosikasi ligger Cnapris och Derflas ställe, Redstone Machines ställe och Aqcints bas, och precis utanför djungeln finns VilleOlofs bas, Affären ABs farm, SIMBAs farm, och Littl_Foxs bas.

Mafuriko

TBA

Asufaruto

Se även underartikeln 90gQ Trusted/Asufaruto.

Centrum av Asufaruto

Asufaruto [x:-2000 z:770], formellt Konungariket Asufaruto, är ett land och stad på 90gQ Trusted som grundades den 29 mars 2021 av DJRazzo och TheRaggeBus men som köptes av Alviun, Henkan1337, Hundmos, Bjoz, M4sk3n och arrebarre04 den 23 juli 2021. Staden är endast för inbjudna personer, men av tradition bjuder de alltid in alla nya till servern.

Idag är staden väldigt aktiv med nya spelare som kommer in och nya byggnader som byggs upp hela tiden. Var tredje fredag kl. 19:00 hålls ett statsministerval där alla medborgare får kandidera och rösta.

Stadens hus inkluderar ett towncenter i form av ett kort torn. Närmast det ligger M4sk3n's (tidigare ChipsPojken) gamla hus, Snigelpostens kontor, en TNT- och Dirt-affär, Asufarutos tågstation och valhuset; "val huset". I centrum ligger även Stadshuset, Henkan1337´s (tidigare Nizxy) hus, Alviuns trähus, Arrebarres04's hus, Asufaruto's försvarsmakt AB, restaurangen IKBH (Inga kor, bara hamburgare), Asufarutos bunker, Alles (Hundmos) kaosaktiga hus, Ragges ofärdiga hus, Alles (Hundmos) bas, Magnomeister's hus och Alviuns hus. En bit ifrån centrum hittas Bjoz hus, Domstolen, Arrebarre04's slott samt kyrkan för den flygande sandblocksguden och många fler.

Asufarutos koloni Norge

Norge 2021-09-07 22.39.15.png

Norge [x:-4100 z:100] Efter Viggidig kände sig utanför för han var norsk så gick Alviun, Snichard, Viggidig på upptäcksfärd för att hitta Norge. Koloni Norge grundades 2021-09-07. Staden var fri i 1,69 sekunder, efter det så gick Norge med på att bli Asufaruto's koloni. Viggidig blev utnämnd till kung över Norge ändå.

Eftersom Norge var byggd på så bergig terräng så blev det hängbroar som man använde för att gå hus till hus. Efter det kunde invånarna snabbt hjälpa varandra att bygga sina hus. På en extremt kort tid hade 8 byggnader byggts upp. De var Viggidigs slott, Alviuns hus, Maskens Kimono Industries, Viggidigs Pog shop, Arrebarres hus, Snichards hus, Chippens hus och Henkans hus. Det finns även en stor norsk flagga som fortfarande är under konstruktion.

Asufarutos koloni 17A

TBA

Asufarutos koloni 18A

TBA

Birchester

Birchester bostadsområde

Birchester [x:6000 z:-6000] är en stad med ett komplicerat och komplext demokratiskt system. Staden har ett löst brittiskt tema i både byggstil och parlamentarism. Staden grundades av WikiRaze, Taggen_33, DjRazzo, JidOsc, QuiteHornet67 och Ackali den 26 juli 2021.[5] Även Goalkee32 var med när staden grundades.

Den 27 juli 2021 anlände också Mizuizui till staden och någon gång efter det anlände också Laneboy43 till staden och de båda fick medborgarskap.

Den 5 augusti 2021 hade stadens parlament sitt första möte där man utsåg Taggen som temporär talman och genomförde också beslut som att koppla in staden i Tosikasis och Asufarutos järnvägssystem, och att utse Hundmos till Asufarutos ambassadör och JidOsc som Birchesters. Man beslutade också att vovvaf, Maxminedigger och HypeMan5 skulle få uppehållstillstånd i staden. Strax efter mötet beslutade dock Asufarutos dåvarande regering att tillsätta Henkan som ny ambassadör.

Birchester parlamentsal

Den 15 september 2021 hölls det andra mötet där Taggen återigen valdes in som temporär talman fram tills den 13 oktober 2021. WikiRaze läste upp sitt konstitutionsförslag och fick godkännande att fortsätta. De gav uppehållstillstånd till Alviun, Snichard, Ogmeister, Renen77, Arrebarre04, M4sk3n, Kaniniboi och Henkan1337. Nya ansökningar måste göras med en diamant. DJ presenterade sitt dagbrottsförslag och fick godkänt till att påbörja grävningen. Hornet lade fram sitt förslag för plats på tågstation och fick godkänt. En byggnadskommitté bestående av Hornet, Raze och JidOsc skapades för att utreda vart, samt bygga upp kommersiella, industriella och bostads-distrikt. Raze ledde också en kommitté som skulle integrera Kreditkort AB i staden. Framtida motioner var tvungna att skrivas i en bok och lämnas i en kista framför talmannens stol. Nästa möte planerades till den 30 september 19.30 och det första parlamentsvalet planerades till den 13 oktober.

I Birchesters första allmänval blev Mizuiis parti Susialdemokraterna störst och bildade en regering med Ultrakapitalistiskt Initiativ. Partierna Birchester Patch och Birchesters Socialistiska Parti blev opposition. Regeringen hade som mål att bland annat bygga vents i staden för transport och att skapa en domstolsförordning. Reglerna för stadsplanering gjordes även enklare, på initiativ av BSP. På Kaniniboi1337s förslag blev även Leffes Skrot en officiell dominion av Birchester.

Under denna tiden blev även motionsboken buggad och kunde inte interageras med. Därför lämnas motioner nu in via Google Docs.

Invånare

  • Ackali
  • DjRazzo
  • JidOsc
  • QuiteHornet67
  • Taggen_33
  • WikiRaze
  • Goalkee32
  • Mizuii
  • Laneboy43
  • vovvaf
  • Maxminedigger
  • HypeMan5
  • Alviun
  • Snichard
  • M4sk3n
  • Kaniniboi
  • Viggidig_
  • Hundmos
  • Raggebus
  • Ogmeister
  • Arrebarre04
  • Renen77 (Uppehållstillstånd)
  • Henkan1337 (Uppehållstillstånd)
  • Lucke (Uppehållstillstånd)

Kevins coola stad

KevinBiceps437 stad [x:3500 z:673] är en stad som skapades för att det skulle kunna finnas en stad där alla kunde bo. I staden så får alla som vill bo där en tomt gratis och betalar sedan för fler, och det är ingen strikt stil i staden.

Stadens namn som till en början uppstod av att Kevin fick frågan "Vad heter staden?" och han svarade som ett skämt att den skulle heta "Kevins coola stad". Det är oklart om det kommer förbli det skämtsamma namnet eller om det kommer att ändras i framtiden.

Den 5 juni 2021 uppstod en debatt mellan spelare inne på Trusted om hur man skulle göra servern mer aktiv och eftersom det på den tiden var för dyrt för att bo i Tosikasi och man inte fick bo i Asufaruto så beslutade sig Kevin för att grunda sin egna stad. Det första han då ville göra var att beställa en design på en hög mur runt staden som arrebarre04 designade.[6]

Över två månader senare, den 6 augusti 2021 så öppnades Kevins stad, där han också planerade att ha ett stort köpcentrum där han skulle sälja massor av saker tillsammans med andra i staden.[7]

Den 22 augusti så öppnades köpcentrumet som är just nu den största shopen på servern.

Flowerland

Flowerland [x:-7000 z:7000] är en stad med ett blommigt och naturnära tema. Staden grundades av Magnomeister och Snichard den 6 oktober 2021.[8] Vem som helst får bygga på de plots som är utmarkerade i staden. Några kända turistattraktioner i Flowerland inkluderar Maggard Inc, som säljer järn och kikare, och Mooshroom-kon Pappa Mu.

Zuhause

Zuhause [x:-6000 z:4000], även stiliserat som ZuHause är en stad grundad av Viggidig_. I staden får endast medborgare bygga, och man måste först markera ut sin plot. Staden har även en designstandard, och byggnader som byggs i staden måste först vara uppbyggda på creative. Detta för att alla byggnader ska matcha Zuhauses estetiska tema av mörka material.

TheLindblomer nämns i stadens lagbok som overlord, och om man möter honom måste man ge honom en bit mat. Vad exakt denna titel innebär är oklart.

BussTopia

BussTopia är en stad som ägs av Bussen2008, där det endast är tillåtet att bygga bussar. Staden har flera unika byggnader, som affärsbussar, stadsbuss, fängelsebuss och en "ambussad" från Asufaruto.

Trots stadens namn är ett spårvägssystem under uppbyggnad i staden. Detta eftersom elytras är bannade.

Novathol

Novathol [x:18000 z:-700] är en stad grundad av WikiRaze, Raggebus och JidOsc, officiellt öppnad den 5 januari 2022, för att sammanträffa med att en ny våg av trustedspelare som släpptes in på servern samma dag. Novathol var tänkt att bli en ny galax på trusted, likt Avalon på 90gQ. Något som särskiljer staden från andra är att det inte finns någon som helst politik i staden, utan serverns mods har det högsta ordet. Staden är tänkt att vara en fri och öppen stad där alla ska få kunna bygga vad de vill, och spelare kan även starta sina egna stadsdelar med sina egna unika features och gimmicks.

Novathol är uppdelat i två sektioner, den "inre cirkeln" som är allt innanför en fysisk cirkel byggd av deepslate med towncentret i mitten. Innanför den inre cirkeln får bara statligt ägda byggnader, shopper, kontor och andra viktiga byggnader byggas. Utanför den inre cirkeln uppmuntras spelare att bygga bostäder, baser eller egna stadsdelar.

Spelare

Förkvalificerade spelare

Discord-Moderatorer

Eventsnubbar

Twitch-moderatorer

90gQopen Staff

  • pandaCat81
  • J0sefine

90gQ-spelare

OG "Trusted Gamers"

  • alexeonder
  • Aqcint
  • ARTEXs
  • Derfla
  • Darhagonable
  • EnneLoLMyra
  • FFjalltorp
  • Frejbo
  • ItsCnapris
  • Japanish98
  • JidOsc
  • KevinBiceps437
  • LAKT0S
  • VlLGOT (tidigare Markelore)
  • Maxminedigger
  • MinRobCop
  • MrDriftSWE
  • Myggialex00
  • ogmeister
  • Osmil_Oe
  • Redstone_Machine
  • Tefigero
  • _ThePumpkinPie_
  • vovvaf
  • 06oj321

Trusted-spelare[9]

Coola "hestisar"

  • VilleOlof (19/3-21)
  • Nosiis (ej whitelistad än)
  • M4sk3n (tidigare ChipsPojken) (23/4-21)
  • HypeMan5 (30/4-21)
  • TheBlueHexagon (28/5-21)
  • Magnomeister (23/7-21)
  • Viggidig_ (6/8-21)
  • DeluxerPanda (2/9-21)
  • Sinna2001 (24/9-21)
  • Melinanka (24/9-21)
  • Spisen (5/11-21)
  • Charmione (17/11-21)

Räkmackor

  • Chippen_G (3/8-21)
  • Renen77 (3/8-21)
  • EmberFo3 (5/8-21)
  • Xpazo01 (22/8-21)
  • Rat_96 (29/8-21)
  • TheTaurusTv (24/10-21)
  • piximi (29/10-21)
  • ZENvob (29/10-21)

Trusted

  • Alviun (24/4-21)
  • Henkan1337 (tidigare Nizxy) (26/4-21)
  • arrebarre04 (4/5-21)
  • Hundmos (4/6-21)
  • Bjoz (7/6-21)
  • Snichard (22/6-21)
  • Lorden! (20/8-21)
  • Bananiboii (23/8-21)
  • Nordfali (8/9-21)
  • Sag05 (10/9-21)

Källor

  1. #nyheter på Stamsites discord (19/3-2021)
  2. WikiRaze på Discord (2021-07-10)
  3. WikiRaze på Discord (2021-12-28)
  4. WikiRaze (28/5-2021)
  5. WikiRaze (26/7-21)
  6. KevinBiceps437 i Discord (5/06-21)
  7. KevinBiceps437 i Discord (6/08-21)
  8. Snichard i Discord (2021-12-21)
  9. WikiRaze (21/3-2021)
Servrar
Privata Servrar

90gQ · Farmania · MineUsUp · MTH2 · 3FU · KantoSMP · Targenia · 90gQ Trusted · 90gQ Creative

Publika Servrar

90gQopen · Bonkcaft · Daqtay (stängd) · Parkourservern · Skymine (stängd) · TheDeQ

Advertisement