90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki
Trusted logo.png
90gQ Trusted
Denna artikel handlar om en stad på 90gQ Trusted, alltså inte vanliga 90gQ. Trustedstäder kvalificerar till egna subartiklar om de innehåller mer än 500 ord.

Asufaruto, formellt Konungariket Asufaruto, är en nation och stad på 90gQ Trusted som grundades den 29 mars 2021 av DJRazzo och TheRaggeBus. Nationen styrs av ett vise råd som består av stadens 6 ägare och Asufaruto Council som röstas fram av folket som väljs var femte vecka. Till nationen tillhör förutom Asufaruto även städerna Osisi, Bedtopia, och Norge, samt byarna 17a, och Lordlandia.

Staden grundades för att vara en stad för de nya som kom in via trustedsystemet eller blev 'coola hästisar'. I staden fanns inga byggregler och inga plotter, detta för att skildra sig från huvudstaden Tosikasi där alla plotter var väldigt små och dyra, Staden öppnades officiellt den 24 april när Alviun, den första trusted-spelaren och M4sk3n, den första 'coola hestisen' kom in på servern. Då gavs bestämmandet över staden över till dem, med Alviun som första borgmästare. Ragge och DJ var dock fortfarande med och bestämde över viktiga beslut och ägde staden.

Den 23 juli köptes staden av Alviun, Henkan1337, Hundmos, Bjoz, M4sk3n och arrebarre04 då alla betala 41 dia var, totalt 250 dia. Dem blev senare dem vise rådet. Reglerna är så att alla xp trusted, coola hästisar och om räkmackans givare är medborgare så blir dem också automatiskt inbjudna. Trusted gamers, open mods, SGC mods, Event snubbar och Twitch mods måste ansöka i vise rådet.

Idag är staden väldigt aktiv med nya spelare som kommer in och nya byggnader som byggs upp hela tiden.[1]

Historia

Grundande

Ragges hus och Towncentret (25/4-21)

DJRazzo och TheRaggeBus fick tidigt en idé om att grunda en stad för de nya spelarna som skulle komma in på 90gQ Trusted via trustedsystemet eller bli coola hästisar. De liknade staden med Asilon90gQ. Anledningen till att de ville grunda en ny stad var dels för att för att de tyckte att det var för dyrt att bo i Tosikasi.

Den 29 mars 2021 hittade de platsen för staden och började bygga town-centret. Staden öppnade officiellt den 24 april 2021 när Alviun, första XP-trusted-spelaren och M4sk3n, första coola hästisen (sedan Asufaruto grundades) joinade. Alviun blev stadens förste borgmästare då han var en av de första invånarna. Två dagar efter, den 26 april, kom Henkan1337, den andra XP-trusted in. Strax över en vecka efter honom, den 4 maj, kom den tredje XP-trusted-personen in i staden, arrebarre04.

Centrum (9/5-21)

Det första borgmästarvalet hölls den 28 maj, och kandidaterna var arrebarre04 och Alviun. Vinnare blev arrebarre04. Som arrebarre04 lovat i sitt tal, byggs ett stadshus upp under hans mandatperiod i quartz. Exakt en månad efter arrebarre04, den 4 juni kom den fjärde XP-Trusted spelaren in, Hundmos. Tre dagar efter honom, den 7 juni kom den femte XP-Trusted in, Bjoz.  Den 18 juni hölls det andra borgmästarvalet i Asufaruto. Kandidaterna var Hundmos och Alviun och vinnaren, och därmed Asufarutos tredje borgmästare blev Alviun.  

Efter kolonin 17A och 17B skapades, grundades kolonin Saroy den 2 juli 2021 efter att M4sk3n inte ville att det skulle tillhöra Asufaruto. Efter långa förhandlingar så skapades kolonin Saroy. Den 10 juli 2021 skedde det tredje borgmästarvalet i Asufaruto, de två kandidaterna var Alviun och arrebarre04. Vinnaren blev arrebarre04 som då blev borgmästare för andra gången.

I samband med det tredje borgmästarvalet i Asufaruto, den 10 juli 2021, öppnades end-dimensionen på 90gQ Trusted och spelarna hittar tillsammans portalen och dödar draken innan de gick in och raidade end. Hundmos dog tyvärr med full netherite-gear. Den 23 juli 2021 löste Magnomeister in cool hästis på Stamsites Twitch och blev den andra coola hästisen i Asufaruto. Han blir därmed den sjunde invånaren i staden.

Eget ägande

De tidigare ägarna av staden, DJRazzo och TheRaggeBus, var inte aktiva på servern vilket skapade problem när Asufarutos invånare ville få igenom beslut som de behövde deras godkännande för. De 6 personer som bodde i staden på den tiden (M4sk3n, arrebarre04, Henkan1337, Alviun, Hundmos, Bjoz) köpte därför staden efter långa förhandlingar den 23 juli 2021 av Ragge och DJ för 250 diamanter uppdelat mellan de 6. Anledningen var för att de ville ha mer kontroll över staden.

Den 3 augusti 2021 blev de första "räkmackan" Chippen_G inbjudna på servern och flyttade in i staden. Två dagar senare bjöds den andra räkmackan in, Emberfox, som även hon flyttade in i staden. Den 29 juli 2021 blev JidOsc medborgare i staden efter en omröstning bland de 6 ägarna. Samma sak skedde med PineCone_5 och Mizuii de kommande veckorna. Den 6 augusti löste Viggidig_ in cool hästis på Stamsites twitch och blev därmed den tredje coola hästisen i staden.

Den 16 augusti 2021 skedde en rättegång mellan Hundmos och Chippen om att Chippen dödat Hundmos. Chippen döms till dubbelt dödsstraff. Bara några minuter efteråt gifter de dock sig under flygande sandblocksguden. 20 augusti levlade Lorden till 20 och blev XP-trusted och han gick sedan med i Asufaruto. Den 22 augusti levlade Emberfox till level 20 och blir även trusted. Den 23 augusti blev Kaniniboii trusted och flyttade småningom till Asufaruto. Xpazo blev sedan inbjuden till 90gQ Trusted och Asufaruto via en räkmacka! Den 28 augusti godkänns två förfrågningar att gå med i staden! Littl_Fox och ItsCnapris. 30 augusti beviljas ReeZey medlemskap och blev medborgare i Asufaruto. Den 3 september löste DeluxerPanda in cool hästis på stamsites twitch och blir därmed medborgare i Asufaruto. Samma dag blev Evvis XP-trusted och medborgare i Asufaruto! Den 8 september blev Nordfali Xp-trusted och kom in på servern och staden. Två dagar senare, den 10 september blev Sag Xp-trusted och medborgare i Asufaruto.

Under Asufarutoismen

Den 28:e november, på Östtimors (landet med nästan samma flagga som Asufaruto) nationaldag, försökte ett gäng teletubbies, som också kallade sig själva för Alviun fanclub, att störta den dåvarande regeringen med Raggebus som statsminister genom en misstroendeförklaring. Den gick dock inte igenom då domare Henkan inte valde att starta en rättegång och fallet lades ned samma dag.

Den 18 december blir Asufaruto hotat i böcker att drakägget kommer blir taget från kyrkan i Asufaruto under den 19 december. Men redan den 18 december försvinner ägget! Det återfinns dock hos en anonym tjuv och placeras återigen i kyrkan. Den 19 december sker den stora kuppen och ägget blir stulet av en person som kallar sig själv "Fantomen" och fantomen tar sig långt bort med Asufaruto med ägget som sedan dess inte skådats!

Sköldpadda massakern

Den 14 januari 2022 inledd Sköldpaddas massakern på Maskens sköldpaddor där 90% av alla sköldpaddor på sköldpaddas ön skulle dö för att minska lagg och för att bygga Östermalm distriktet. Klockan 23:31:49 så inledd massakern där runt 5 sköldpaddor klara sig medans 5 minuter tidigare hade 11 sköldpaddor transporterats bort av Alviun och Arre till en annan ö. Dödstalen spekulerar sig vara runt 60-80 sköldpaddor. Vem som gjorde detta förblir ett mysterium.

Asufaruto tar över städer

Efter att Bedtopia, en av Asufarutos allierade sprängde upp en affär i Kessaki och satte upp propaganda skyltar utanför Asufarutos portal den 20e. Vilket gjorde så Asufaruto starta sanktioner mot staden. Dagen efter kidnappades presidenten Viggidig till Bedtopia, Asufaruto såg detta som en krigsförklaring och tog över Bedtopia den 22e. Den 23e blev det fred mellan Asufaruto och Bedtopia där Viggidig medans han var i fångenskap gjorde en freds avtal med Bedtopia som gick ut på att Asufaruto gav dem 300 sängar i utbyte mot att Bedtopia blev en del av Konungariket av Asufaruto.

Den 25e Februari höll Lordlandia som ligger 1km utanför Asufarutos kust ett referendum och rösta för att bli en det av Konungariket av Asufaruto. Lordlandia blev en del av Konungariket av Asufaruto samma dag.

Den 27 Februari så höll Bussen. Ägaren av BussTopia ett tal att bli en del av Konungariket av Asufaruto som visades på ASU news samma dag.

Den 28 Februari hölls det samtal med Grukan om att Gurktopia som var mitt i en process att flyttas att bli en del av Konungariket Asufaruto. Samma dag blev Gurktopia en del av Konungariket av Asufaruto.

Den 2 Mars så bestämde diktatorn Bannani över Le xina att det skulle bli en del av Asufaruto med.[1]

Ledare och val

Borgmästarval

Asufarutos första grundlagar skrevs av WikiRaze tillsammans med stadens grundare DJRazzo och TheRaggeBus. Den lagboken beskrev valprocessen; "Borgmästarval hålls en gång i månaden. Alla medborgare i staden får kandidera och rösta!". Om medborgarskap stod i boken; "Endast XPtrusted och coola hestisar får bo i staden".

När Alviun blev första personen att komma in på servern via Trusted-systmemet blev han automatiskt borgmästare den 24 april 2021. Det första borgmästarvalet hölls den 28 maj 2021. Redan efter första valet bytte invånarna i staden (med moderatorernas tillåtelse) definitionen från "en gång i månaden" till "en gång var tredje vecka". Borgmästar-posten avvecklades när staden såldes till stadens medborgare den 23 juli 2021 och Asufaruto förklarades som egen stat.

Lista av Borgmästare

  • Alviun (24/4/2021 - 28/5/2021)
  • Arrebarre04 (28/5/2021 - 18/6/2021)
  • Alviun (18/6/2021 - 10/7/2021)
  • Arrebarre04 (10/7/2021 - 23/7/2021) (posten avvecklades)

Statsministerval

Alviun, Henkan1337, Hundmos, Bjoz, M4sk3n och arrebarre04 betalade alla 41 dia var, totalt 250 dia till de tidigare ägarna DJRazzo och TheRaggeBus. De nya ägarna ändrade titel på ledaren från "Borgmästare" till "Statsminister". De ändrade också metoden och möjligheten att bli medborgare. De gjorde att alla kan ansöka om medborgarskap men att personen måste få majoriteten av rösterna från de sex ägarna. Det hölls två statsministerval innan en ny konstitution skrevs som de kallade för Asufarutoismen

Lista av Statsministrar

  • Arrebarre04 (23/7/2021 - 31/7/2021) (övergångsstatsminister)
  • Alviun (31/7/2021 - 11/9/2021) (2 mandatperioder)

Asufarutoismen

Gamla Asufarutismen

"Asufarutos Lagar och Regler" skriven av de vise rådet beskriver de olika regerande organen som följande; "Stadens högsta beslutande makt är en regering som antingen på egen hand eller med andra partier får majoritet vid ett regeringsval". Om regeringsvalen står följande; "Regeringsval hålls var tredje lördag klockan 19. Alla i staden får ställa upp i partier och alla får rösta. Anmälning sker minst 5 dagar innan val till Henkan."

Boken beskriver också tre andra organ; de vises råd, stadsministern, och monarkin. Om de vises råd står; "De vises råd består av de sex ägarna av staden (Alviun Bjoz, Masken, Henkan, Arre, Hundmos). De bestämmer medborgarskap samt ändringar av grund-lagar." Om stadsministerposten står; "Regeringen utser en stadsminister som är ledare över regeringen och kan ta mindre beslut själv. Om beslut ej kan tas på egen hand, blir partiledare i partier med flest röster i regeringen stadsminister." Om monarkin står; "Stadens nuvarande monark och kung är Masken och prinsen är ingen mindre än Alviun. Ingen i kungafamiljen har en beslutande makt om de inte blir invalda i regeringen".

Det första valet med Asufarutoismen som grund hölls den 11 september 2021.

Nya Asufarutismen

En ny konstitution skrevs om efter två regeringsval för att säkerställa de vise rådets ägande av staden. Den nya konstitutionen delar ut makten till två organ, Det Vise Rådet och Regeringen.

Det Vise Rådet är en grupp av 9 ledamöter varav 6 av dem är fasta platser som ägs av Alviun, Arrebarre, Henkan, Hundmos, Masken och Bjoz. Den sista platsen väljs av regeringen och måste vara en person som blivit invald i regeringen av ett allmän val. Det Vise Rådet får tycka till och rösta om de vill godkänna eller neka alla regeringens förslag men de får inte komma med egna förslag, den rätten är begränsad till Regeringen.

Regeringen väljs av folket vid ett allmän val var femte vecka (ändrades från "var tredje" i november 2021). Det parti eller grupp av partier som får 50% eller mer av folkets röster får bilda regering. Regeringen utser en av partimedlemmarna av regeringspartierna att bli stadsminister och en att bli vise rådet representant. Regeringen får göra projekt och event utan att söka tillstånd av det vise rådet. Om regeringen vill ändra lagar måste den låta det vise rådet rösta igenom det.

Lista av Regeringar

Valen i Asufaruto.png

  • Alviun (TUF) (11/9/2021 - 30/9/2021)

Alviun kunde bilda regering efter valet den 11 september 2021. Hans underlag bestod av totalt 9 av 17 (52%) röster. 5 röster på hans egna parti TUF: Trusted United Front (Alviun) och 4 röster på Centraldemokraterna (Arrebarre04). Oppositionen bestod av Fluffdemokraterna (Kaniniboi1337) som fick 6 röster och ALP: Asufaruto's Libertarianska Parti (M4sk3n, Hundmos) som fick 2 röster. Valdeltagandet låg på 55% (17 av 31).

Alviun försökte först bilda regering med underlaget TUF, CD och ALP som tillsammans hade 11 av 20 röster. Dock behövde rösterna räknas om då tre av dem kom från nya medborgare som inte egentligen fått rösträtt ännu i tid till valet. Då minskade antalet för att få majoritet från 11 till 9 och en ny regering kunde bildas utan stöd från Hundmos ALP.

  • Arrebarre04 (CD) (30/9/2021 - 23/10/2021)

Arrebarre kunde bilda regering efter valet den 30 september 2021. Hans underlag bestod av totalt 16 av 29 (55%) röster. 12 röster på sitt egna parti Centerdemokraterna (Arrebarre04) och 4 röster på TUF: Trusted United Front (Alviun). Regeringens förbestämda koalition kallades Alikantpakten mot skatt men Partiet (Nordfali) med 1 röst som var med i pakten innan valet kom inte med i regeringen.

Oppositionen som alla gått ihop till en koalition de kallade för Warzawapakten bestod av TDKP: Trusteds Demokratiska Kommunistiska Parti (JidOsc, Henkan1337) som fick 7 röster, Fluffdemokraterna (Kaniniboi1337) som fick 2 röster, ALP: Antilaggpartiet (M4sk3n, Hundmos) som fick 2 röster, och Chippen (Chippen_G) som fick 1 röst.

Valdeltagandet låg på 76% (29 av 38). Antalet röstberättigade har ökat med 7 personer och antalet röster har ökat med 12 personer sedan det föregående valet.

  • Raggebus I (GP) (23/10/2021 - 13/11/2021)

Raggebus02 kunde bilda regering efter valet den 23 oktober 2021. Hans underlag bestod av totalt 19 av 29 (65,5%) röster; 10 röster på sitt egna parti GrundarPartiet (Raggebus02, Dj_Razzo & QuiteHornet67), 7 röster på TDKP (JidOsc, WikiRaze & Chippen_G) och 2 röster på Fluffdemokraterna (Bananiboi).

Oppositionen bestod av det nya partiet AU: Asufaruto United (Alviun, Arrebarre04, Viggidig) som fick 7 röster, ALP: Asufarutos Libertarianska Parti (Hundmos & M4sk3n) som fick 2 röster, samt Partiet (Nordfali) som fick 1 röst. Valdeltagandet låg på 76% (29 av 38), samma som det föregående valet.

  • Raggebus II (GP) (13/11/2021 - 4/12/2021)

Raggebus02 kunde bilda en ny regering efter valet den 13 november 2021. Hans underlag bestod av totalt 15 av 29 (51%) röster; 7 röster på sitt egna parti GrundarPartiet (Raggebus02 & QuiteHornet67), 6 röster på TDKP (JidOsc, WikiRaze & Chippen_G) och 1 röst på Fluffdemokraterna (Bananiboi & Renen77) och 1 röst på Pariet (Nordfali).

Partiet som fick flest röster i valet var dock AU: Asufaruto United (Alviun, Arrebarre04, Viggidig) som fick 10 röster. De fick chansen att bilda regering först och valde att alliera sig med ALP: Asufarutos Libertarianska Anti-lagg-parti (Hundmos & M4sk3n) som fick 4 röster. De behövde dock få med ett parti med minst 1 röst mer för att bilda regering. AU misslyckades att bilda regering så frågan gick över till GrundaPartiet som även de misslyckades när Fluffdemokraterna temporärt hoppade av deras koalition. TDKP lyckades tillslut bilda regering och utse Raggebus (GP) till stadsminister.

Valdeltagandet låg på 67% (29 av 43), Asufaruto hade fått flera nya invånare men lyckades inte få fler att rösta.

  • Arrebarre04 (AU) (5/12/2021 - (10/01/2022)

Arrebarre04 kunde bilda en ny regering efter valet den 5 december 2021. Hans underlag bestod av totalt 14 av 24 (58%) röster; 8 röster på sitt egna parti Asufaruto United (Arrebarre04, Viggidig & Alviun), 3 röster på TDKP (JidOsc, WikiRaze & Chippen_G) och 3 röster på ALP: Asufarutos Libertarianska Anti-lagg-parti.

Partiet (Nordfali) fick flest röster (10) men lyckades inte bilda regering.

  • Alviun (TUF) (10/01/2022-12/2/2022)

Asufaruto-val 2022-01-10

Alviun bildar regering med 13 av 21 röster (62%) röster. 7 röster på sitt egna Trusted United Front, 5 röster på Centerdemokraterna (arrebarre04) och 1 röst på Östermalmsdemokraterna (Viggidig). Dessa bildar regeringen som de kallar ÖstraTuffaCenter-regeringen.

Ställde upp i valet gjorde även Partiet (5 röster) och ALP (3 röster) men dessa partier hamnade utanför regering. Detta är det sista valet med regeringsbildning och nästa val går enligt president-val.

Presidentval

Allmän valet reformerades ännu en gång den 4 januari 2022 (Träder i kraft den 14 februari 2022), under ArreBarre04s regering. Istället för att bara rösta på partier så lägger nu varje parti fram en presidentkandidat som medborgare kan rösta på.

Röstningen går till så att alla medborgare får göra en lista, där deras förstahandsval till president står som nummer 1, deras andrahandsval som 2 o.s.v. När rösterna räknas kollar man på vilken kandidat som får flest förstahandsval. Denne blir då eliminerad och dess röster stryks. Detta innebär att de som röstat på den eliminerade kandidaten nu har sitt andrahandsval som nummer 1. Denna process fortsätter tills det bara finns två kandidater kvar, där den med flest röster oavsett nummer vinner och får den folkvalda makten i Asufaruto med tre röster i det vise rådet där lagar ska röstas igenom.[2]

Lista av Presidenter

  • Viggidig_ (Kult demokraterna) (12/2/2022-(19/3/2022)

Efter att förste räknare av röster, Henkan, gått igenom alla rang-listor så stod det klart att Viggidig blir förste president över Asufaruto med sitt parti Kultdemokraterna. Märkbart var dock att endast en knapp tredjedel av invånarna röstade i valet. Viggidig lovar bland annat att under sin mandatperiod att hålla två event, fixa till nya hamnområdet och anställa lärare.[1]

Asufaruto Council val

Detta system träder i kraft med valet den 19:e mars. I och med detta är president-systemet endast valsystem i en mandatperiod. Röstning sker som det gjorde innan, med ett parti på sin röst. Utifrån resultatet får sedan varje parti en procentsats av rösterna. Denna procent avgör antal röster de har rätt till i Asufaruto Council, och tas ifrån en pott på 100 röster. Asufaruto Council kan jämföras med en riksdag, och har möten en gång i veckan där förslag röstas om. Förslagen som går igenom denna instans går sedan vidare till Det vise rådet som får den slutgiltiga makten i besluten.[3]

Lista av invalda partier

  • [4]

    Mandatperiod 1 (MD, AP, SU, AU, P, BD) (19/3/2022-24/4/2022)

I Detta valet som äger rum den 19:e mars, kommer alla partier som ställer upp in i AC förutom Kriminell-Partiet. Utifrån röstprocenten får partierna följande röster av 100 i Asufaruto Council: Mor-Din: 18,2 röster. Antibrittland-Partiet: 18,2 röster. Sandblockets utsände: 9,1 röster. AU: 22,7 röster. Partiet: 22,7 röster. Buss-demokraterna: 9,1 röster. [5]

  • [6]

    Mandatperiod 2 (KP, MP, P, LP, BD, AU) (24/4/2022-)

Valet, som äger rum den 24:e april får ett högt valdeltagande! hela 30 röster. Denna gången kommer alla partier med i AC! Utifrån röstprocenten får partierna följande röster i Asufaruto Council: AU: 43,33 röster. Liberala Frihets Partiet: 13,33 röster. Mög-Partiet: 13,33 röster. Kriminell-Partiet: 10 röster. Partiet: 10 röster. Bussdemokraterna: 10 röster. [7]

Andra städer i nationen

Norge

Norge 2021-09-07 22.39.15.png

Norge [x:-4100 z:100] är en stad, tidigare kallad koloni som grundades av Alviun, Snichard och Viggidig den 7 september 2021. Staden var fri i 1,69 sekunder, efter det gick Norge med på att bli Asufarutos koloni. Viggidig blev utnämnd till kung över Norge.

Historian bakom stadens grundande är att Viggidig kände sig utanför eftersom att han var norsk, så han Alviun och Snichard gick på upptäcktsfärd för att hitta Norge. När de väl hittade en Norge grundade de staden.

Eftersom Norge var byggd på så bergig terräng så blev det hängbroar som man använde för att gå hus till hus. Efter det kunde invånarna snabbt hjälpa varandra att bygga sina hus. På en extremt kort tid hade 8 byggnader byggts upp. De var Viggidigs slott, Alviuns hus, Maskens Kimono Industries, Viggidigs Pog shop, Arrebarres hus, Snichards hus, Chippens hus och Henkans hus. Det finns även en stor norsk flagga som fortfarande är under konstruktion.

Osisi

Osisi [x:-1700 z:130 ] är en stad TBA...

Bedtopia

Bedtopia [Nether x:-239 z:-12 ] är en stad TBA...

BussTopia

Busstopia [x:2000 z:-320 ] är en stad TBA...

Gurktopia

Gurktopia [x:???? z:???? ] är en stad TBA..

Övriga ställen

  • Kolonin 17A
  • Kolonin 17B
  • Kolonin 18 BETA
  • Kolonin 18A
  • Random öar
  • Asufarutiska Jungfruöarnas självstyrande koloni
  • Tanks lokalen
  • Lordlandia
  • Fabriken
  • Le Xina
  • Hungergames
  • Öken event stället
  • Asufaruto walled city

Stadens regioner och byggnader

Beskrivning

Asufaruto ligger huvudsakligen i en plains biome, men vissa av de nyare stadsdelar ligger i andra biotoper. I enlighet med stadens namn har några av regionerna fått namn efter japanska ord.

Asufarutos regioner

Railroad

Byggnader

Centrum [x:-2000 z:750]

  • Maskens hus
  • Kimono Commerce AB
  • Alt Inc
  • Towncentret
  • Statshuset
  • Snigelpost AB
  • Området Umi
  • Henkans hus
  • Arres hus
  • Försvarsmakten AB
  • Snichard statyn
  • Ragges hus
  • Press huset
  • Nybörjarhuset
  • Snichards pärlhuset
  • Henkans crib
  • Maskens kontorshus
  • Försäkring AB
  • Vi gör gräset grönare på din sida AB
  • Centralstationen
  • Magnomeisters shopper
  • Maskens shopper
  • Kreditkort AB
  • Asufarutos centrum

    Alviuns bergius trädius hemlius
  • Ko memorial
  • Alviuns stånd
  • Berts flygande ö
  • Sopor AB
  • Ebbasvedins ställe
  • Magnos Guldmorot
  • Första SkolBussen
  • Hundmos stånd
  • Holyi's hus
  • Viggidig's träkraftverk
  • Snichards kontor
  • Birchesters ambassad
  • Mögs ambassad
  • Norges ambassad
  • Sprängparken
  • Charmione's hus
  • ZENvob's hus
  • Magnomeisters hus
  • IKBH:s snabbmatsrestaurang
  • IKBH:s zepellinare
  • Tant Mymirs grotta
  • Asufarutos största flagga
  • Hundis husis
  • Hundmos ull-shop
  • Mizuii's hus
  • Asufarutos bunker
  • Lordens hus
  • WikiRaze's hus
  • TaurusTV's hus
  • Naetilus hus
  • Station Udden
  • Övergiven skyttegrav
  • Ebbasvedins hus
  • Bussens bussar
  • Jesus Björkmans hus
  • ItsCnapris hus
  • F00XIE's hus
  • Arres kust-hus
  • Första skolbussen
  • Arres slott
  • Chippens staty
  • Church of the flying sandblock
  • Little_Fox's hus
  • Hundmos mansion
  • Emberfox's hus
  • GG Inc
  • Bergettneo's hus
  • Mikas växthus
  • Sussigas saker kontor

Saroy [x:-2200 z:800]

Asufaruto Saroy

  • Maskens palats

Nordön [x:-1950 z:650]

  • Alviun's hus
  • ReeZey's hus
  • Alviuns skog
  • Mymir-offrens hus
  • Pine kraftverket

    Asufaruto Nordön

  • De försvunna diamanternas hus
  • Avrättningsplatsen
  • Dasset
  • Inte statliga bidrag AB
  • Viggidigs Förhörs sal AB
  • Automobil hangar

Berget [x:-1950 z:900]

  • Hundmos berg
  • Berg-bron

    Asufaruto Berget

  • Casinoberget
  • Station berget
  • Kult AB
  • Alviun statyn
  • Chippens camping
  • Kvällsmackan
  • Evvis hus
  • Mountrustmor
  • Militär flygplats
  • Asufarutos krigsfartyg
  • Sjö bunkern

Yama [x:-1850 z:1000]

  • Slottet
  • Kaninibois hus
  • Valhuset
  • AGNT scenen
  • Pinecone's hus
  • DeluxerPanda's hus
  • Asufaruto Yama

    Meteorit nedslaget
  • Viggidig's hus
  • Snichard's hus
  • Sus stolen
  • SIMBA Corp.
  • Lucke's plot
  • Eddy's och Zture's mög
  • Asufaruto Council
  • Lucke's lager
  • Masken lager
  • Rat's hus
  • Nordfali's hus
  • Sinna's hus
  • Melinanka's hus
  • Jinea statyn
  • Miz källare
  • Eddys och Ztures dass

Asufaruto Craftopia

Craftopia [x:-1950 z:1000]

  • Maggans igloo
  • Moyai of Liberty
  • Craftopia drönaren
  • 4 andra hus

Höghusdistriktet [x:-2100 z:950]

Asufaruto Skyskrap distriktet

  • Snichards akvarium skyskrapa
  • Bussen's skyskrapa
  • Arre's tegelsten
  • Bjoz skykrapa
  • Henkan's skyskrapa
  • Henkan's andra skykrapa
  • Alexonders skyskrapa

Hamnen [x:-1650 z:900]

Asufaruto Hamnen

  • Hoppsans hus
  • Lucke's hus
  • Acke's hus
  • PandaKvantum
  • Asufaruto skolan
  • Vulkanen
  • Andra Skolbussen
  • Bussens lägenheter

Shoppingdistriktet [x:-1600 z:1100]

  • Sussiga saker shop
  • EK-EA
  • Arres in- och utredning
  • GG Inc
  • Asufaruto Shopping distriktet

    Viggidigs shop-uthyrning
  • Pog-Drop
  • Xpazo's shop
  • Statliga företagshuset
  • Viggidig's företagshus
  • Kimono Commerce
  • Akashi Varuhus
  • Kartan över Asufaruto
  • Euro store
  • Melinankas shop
  • Bildmakarna AB
  • Systembolaget
  • IQ fabriken
  • Cappes shop
  • RedMec
  • Alt inc stånd
  • Maggard Mall
  • Ifall Birchester kommer
  • Din lokala handel

Asufaruto Östermalm

Östermalm [x:-2100 z:1150]

  • Vinzies hus
  • Alexeonders hus
  • Östermalms stationen
  • Bussens moderna hus
  • Mollo_70 hus
  • Ninjahumlans hus

Asufaruto Gamla stan

Gamla stan [x:-1900 z:1200]

  • Gammlestans tågstation
  • Alviuns hus
  • Jidosc's hus
  • Kfk's hus
  • Bussens victorian era lägenheter
  • Ninjahumlans farm hus
  • Maskens mob hus

Eastport [x:-1290 z:1080]

  • Masken hus
  • Kfk's lägenhet
  • Bussen's herrgård
  • Eastports towncenter
  • Hundmos square
  • Bussens konstor
  • Viggidig statyn
  • Kärnvapenbomb Anläggningen
  • Spisens hobbit håla
  • Äpples herrgård
  • Mount Moyai

Dôl Dambo (Dôn Dambo på Asufarutianska) [x:-1190 z:780]

  • Viggidigs farm
  • Mystiska huset
  • ô:et
  • Moyai staty

MangroveTopia [x:-1790 z:1340]

Regionala Asufaritianska Regionen

  • Grand Prix
  • Järnvägs bunkern
  • Tessiro
  • Bussen statyn
  • Random farmer
  • ZENvobs bas
  • ZENvobs torn
  • Asufaruto tank

Etymologi

Namnet Asufaruto (Japanska: アスファルト) bestämdes av DjRazzo och Raggebus02 samma dag som Asufaruto grundades, den 29 mars. Ordet Asufaruto är det japanska ordet för asfalt, baserat på det engelska ordet.

Korta Faktan

Vill du veta mängder med intressant om Asufaruto? Checka då historieboken i Asufarutos statshus :D

Medborgare

Asufaruto idag har 95 medborgare.

  • _hugge
  • _Flawlessed
  • acke0827
  • alexeonder
  • Alviun
  • arrebarre04
  • Apple0331
  • bergettneo
  • Bjoz
  • Braxen1
  • Bussen2008
  • Captain_Sharkpie
  • Cappe
  • Charmione
  • Chippen
  • DeluxerPanda
  • DJ_Razzo
  • DrTid
  • ebbasvedin
  • Edeforsen
  • Embr3
  • EnneLoLMyra
  • Erikbacke
  • Evvis
  • equmaq
  • F00XIE
  • Gurkan_14
  • Henkan1337
  • Holyi
  • Hundmos
  • ImolaRagazzi
  • Isglassen05
  • ItsCnapris
  • IvyPie_
  • Jesus_Bjorkman
  • Jidosc
  • Kaniniboi1337
  • Kanto76
  • Kladdig_Kladdkaka
  • Laneboy43
  • Lilbisho
  • Littl_Fox
  • LocktHeart95
  • Lorden_
  • Lucke37
  • Lypo1
  • lyxolax
  • m4sk3n
  • Magnomeister
  • MatteHaxhiu
  • Melinanka
  • MiltonGG
  • mrfrippe3
  • Mollo_70
  • Myggialex00
  • naetilus
  • ninjahumlan
  • NitramiuZ
  • Nordfali
  • NotHerminator
  • Orbinski
  • Ozzyana
  • pandaCat81
  • paulisibella
  • PineCone_5
  • Piximi
  • Ploffsen
  • PrebuiltAnt2274
  • QuiteHornet67
  • Rat_96
  • Redstone_Machine
  • ReeZey
  • Sag0550
  • Sinna2001
  • Snichard
  • Skyhorse_10
  • Sork0100
  • Sparkles_real
  • Spisen
  • Squidofpixels
  • THE_MAGIC_COKIE
  • The_miner_Z
  • TheBlueHexagon
  • TheLindblomer
  • TheTaurusTv
  • veralakritz
  • Viggidig_
  • Vilgot
  • Villvall
  • Vinzie_
  • WikiRaze
  • Wiz1001
  • Xpazo01
  • ZENvob
  • Zture

Galleri

Källor

  1. 1,0 1,1 1,2 Alviun123 (1/3-2022)
  2. ArreBarre04 på Discord (2022-01-04)
  3. Alviun på discord [1]
  4. WikiRaze på discord [2]
  5. WikiRaze i discord
  6. WikiRaze på discord [3]
  7. Alviun på discord [4]

Advertisement