90gqOpen logo19.jpg
Denna artikel handlar om något från den öppna publika minecraft servern 90gQopen. För fler artiklar om ämnet, se 90gQopen Wiki.

Nirethia är en värld i Survival90gQopen. Världen är en kopia av Nirethia så som det var uppbyggt på 90gQ's Minecraft Server i januari 2021. I världen kan spelare hyra plotter och bygga sina egna byggen. Världen är kopplad till survival och spelaren har samma resurser och pengar som där. Spelare kan också öppna egna affärer på undervåningen av Targenia Market.

Funktioner

Plotsystem

Plot till salu (2021)

Vid varje plot finns en stonebrick/sealantern pelare men en skylt. På skylten står information om ifall platsen är hyrbar och hur mycket det kostar per dag. För att börja hyra platsen högerklickar spelaren på skylten. Spelaren kan behålla huset som finns eller riva det och bygga ett eget. Många platsen har en gräns på att en spelare kan hyra en plot i max 30 dagar. Använd /arm info för att visa hur stor ploten är. Använd /arm gui för att hantera de ploter du hyr.

Butiker i Targenia Market

Targenia Market (2021)

På Targenia Markets övervåning finns en osluttaglig butik där spelaren kan välja att köpa material för ett lite högre pris istället för att gå och hugga det själv i resursvärlden.

På nedervåningen finns spelarbutiker där spelare kan hyra platser och sätta upp egna affärer. Plotsystemet i Targenia Market fungerar på samma sätt som plotterna utanför.

Historia

2017-kartan

Targenia Market på 90gQopen (2017)

Första versionen av Nirethia på 90gQOpen var en kopia av den nedladdningsbara världen från 2017. Istället för husen som finns i originalet så finns det plots som spelare kan claima och bygga sina egna hus.

Världen innehåller också en version av Targenia Market där spelare kan köpa och sälja varor. Det finns även en osluttaglig adminshop. För att komma hit behövde spelare skriva /warp Nirethia och gå till Targenia Market, eller skriva /warp Affär för att komma direkt dit.

Nirethias Företagshus hade blivit omgjort till att bli ett jobbhus. Här kunde spelare välja mellan olika yrken som gör att de tjänar pengar medan de spelar. Gruvarbetare tjänar pengar när de hugger sten, kol, järn, guld, lapis, diamant, smaragd och obsidian. Fiskare tjänar pengar när de fångar torsk, lax, blåsfisk eller tropisk fisk. Jägare tjänar pengar när de dödar kyckling, ko, gris, får, zombie, creeper, spindel, skelett eller wither skelett. Bonden tjänar pengar när de skördar sockerrör, vete, potatis eller morot. Grävare tjänar pengar när de hugger jord, sand och grus. Trähuggare får sina pengar från att hugga alla olika sorters stockar.

Hit kom man komma genom att skriva /warp Nirethia och sedan gå till Jobbhuset, eller skriva /warp Jobb för att komma dit direkt. Man valde jobb genom att vänsterklicka på den skylt som sitter framför den NPC som representerar det jobbet man vill ha. Man kan byta jobb när som helst.

Nirethia Events hallen var ombyggd till en arkadhall där man kunde spela mini-spel. Skriv /warp Arkad för att komma till arkadhallen.

Nirethia på 90gQ (2020)

2020-kartan

När 90gQopen nylanserade i augusti 2020 och återställde sina Survival-världar lanserade de också servern med ett nytt uppdaterat Nirethia.[1] När det först lades till kunde man ännu inte köpa egna plotter som i det gamla Nirethia, men det är en funktion som de ville lägga till. I november uppdaterades servern så att man kan åka spårvagnar och interagera med redstone i Nirethia.[2]

Nirethia på 90gQopen (2021)

2021-kartan

Den 24 januari uppdaterades Nirethia-kartan med plotter som spelare kan hyra. Plotterna innehåller olika byggnader i Nirethia och har olika pris beroende på storlek och position. Spelaren måste betala hyran varje dag. När spelaren köpt plotten får hen riva huset som stod där innan och bygga upp sitt eget. Till en början fanns bara 10 plotter.[3][4]

Källor

  1. 90gQopen Trailer 2020! (90gQopen)
  2. TheFork1337 i 90gQopens discord (4/11-2020)
  3. TheFork1337 i 90gQopens discord (24/1-2021)
  4. Tweet från 90gQopen (24/1-2021)