FANDOM

Anethol är en stadsdel i västra Nirethia. Stadsdelen började påbyggas under våren 2011[1] för att vara en plats åt de nya spelarna inbjudna för att bygga i Nirethia.

Nästan alla hus i stadsdelen revs i den 3 Juli 2019[2] för att ge plats åt Nirethias Katedral. Det enda huset som blev kvar var Anethols Stadsbibliotek.[3]

Historia

Grundande

De första husen som byggdes var Anethols Towncenter, byggt av Eeken och Nirethias Skola byggd av Stamsite. Vid denna tid räknades Anethol som en egen stad och hade ett eget märke.[4] Towncentret var till för att vara en central plats som marke

Anethol-stad

Anethols Towncenter med eget märke, 90gQ Tillbakablick (Stamsite, 2016)

rar Anethol som en separat stadsdel till Nirethia. Kort därefter kom Anethols stadshus till då röstningshallen i Nirethia inte längre fick plats där det stod och revs.[3][5]

Nya Spelare

TBA

Stilla Stad

Mellan 2011 och 2019 var stadsdelen som övergiven. Nästan inget alls byggdes och alla spelare med hus i Anethol hade blivit inaktiva, bannade eller bodde på annan plats på servern. De enda husen som byggdes under denna tid var Evelins kycklingshop, Wolles hus, Sigges hus och Deerels hus. Inga av dessa hus används mycket eller något alls under en länge period och alla fyra låg i utkanten av Anethol.

Rivning

I Juni 2019 började Stamsite och Ackali planera för att bygga en Katedral och anlitade johnne98 som biskop. De bestämde att Katedralen skulle ligga där Anethol låg och började planera för att riva stadsdelen.

Nästan ingen av spelarna som ägde hus i Anethol spelade på servern längre, så det var fritt fram att riva deras byggnader. Stamsite frågade Eeken om han var okej med att hans byggnader revs och han svarade att han helst ville bevara Anethols Stadsbibliotek då han ansåg att det var en av hans finare byggnader. Stamsite köpte även Petsson4444s hus, den enda aktiva spelaren med hus i Anethol, för tre stacks diamanter och anställde honom för 32 diamanter till för att riva huset. Han fick behålla blocken själv.

Den 3 Juli 2019 revs stadsdelen och den framtida biskopen Johnne98 dokumenterade hela processen i en bok. Klockan 02:25 tog arbetarna Stamsite, Ackali, Johnne98 och TheLindblomer ett sista dopp i badhuset. Efter det hade de ett möte i Anethols Towncenter över vad som skulle rivas. John ska ha sagt att de river historia vilket Dingo svarade med att de river historian för att John ska kunna få sin katedral och spara historian. John noterade också att gamla trä-slabs endast kunde huggas med pick-axe. Marcus förklarade att de användes förr i tiden för att de inte kunde brinna. De tyckte också att det var roligt eftersom att trä i verkligheten stelnar efter lång tid. Rivningen enligt John avslutades 05:30.[2] Som belöning fick Ackali och John varsin diamant, eftersom enligt Stamsite var detta ett välgörenhetsarbete och en löneförhöjning med oändligt många procent.[6]

Layout

Byggnader

Bevarade Byggnader

Byggnader rivna 2019

Allmäna byggnader

Spelares hem

Tidigare Rivna Byggnader

Fakta

  • Enligt Eekens lore var Anethol den första staden som de fyra grundarna flyttade från för att grunda Nirethia. Men i själva verket så byggdes centrum före Anethol.[7]

Galleri

Källor

  1. Let's Play Minecraft Online Del 29 (Stamsite)
  2. 2,0 2,1 LP Minecraft på 90gQ #150 - TARGENIA BLIR RÅNAT! (Stamsite)
  3. 3,0 3,1 LP Minecraft på 90gQ #148 - RIVER DANNES FÖRSTA HUS! (Stamsite)
  4. 90gQ:s Minecraft server 2011-03-13 tillbakablick! (Stamsite)
  6. LP Minecraft på 90gQ #149 - RIVER ANETHOL! (Stamsite)
  7. Eekens Lore
Städer i Närheten
Nirethia · Avalon · Norendor · Nyaste Nya · Aquanero Vodavesi

Alex Stad · Androft · Aroxia · Asilon (Delvon · Undercity) · Bitcountry · Cyrin · Fell'Rith · Kembridge · Krithol · Lakeside · Leginel · Minethol · Nirethias Walled City · Norlanc · Rithill · Rocklance · Pelegir · Snowland · Spökstaden · Tesora · Understone