FANDOM

Asilon är en stad norr om Nirethia som under en lång tid användes som spawnpoint för nya spelare. Funktionen med staden var att spelarna på 90gQ inte litade helt på de nyinbjudna spelarna och ville inte att de lätt skulle kunna komma och griefa Nirethia.[1]

Idag har alla spelare lämnat Asilon. Den enda som bor kvar är den inaktiva spelaren Kevv_n. En av sevärdheterna i Asilon är hans stora hål som tog flera år att gräva.

I staden finns även två mindre städer, Delvon och Undercity.

Asilon var den första staden som vi fick se i Let's play Minecraft Online serien på Stamsite:s kanal.[2][3]

Historia

Tidig Historia

Grundades

AsilonBlackandWhite

December 2011

Staden grundades av Stamsite och Eeken någon gång i december 2010 - cirka 6 veckor efter serverns start. Anledningen var att de ville ta in fler spelare på servern men ville inte att de skulle börja bygga och potentiellt förstöra i Nirethia, därför ligger staden relativt avlägset från många andra städer.

De byggde ett towncenter som liknade Nirethias fast utan det ikoniska torn. David kom på namnet till staden bara efter några minuters diskussion.

De första invånarna

Den första spelaren som kom in på servern via ansökningar var Viktor22. På 8 dagar hade hela 16 spelare blivit accepterade. Inom bara några dagar så var staden vid liv och hade många hus, både i och runtom staden. Det var då det skapades ranker för att hålla reda på spelarna.[1]

Glansdagarna

Delvon

Devlon December 2011

Devlon

Huvudartikel: Devlon
Viktor22 och TuPpKaM kände att de ville lite längre bort från de andra spelarna i Asilon, de bestämde sig för att grunda en egen stad i närheten av Asilon, de kallade staden för Devlon. På den tiden låg den tillräckligt långt ifrån Asilon för att klassas som en egen stad men enligt dagens tankesätt är den bara en del av Asilon.[1]

Stadens gång

Då allt fler och fler spelare kom in på servern blev plats snabbt ett problem för staden, det byggdes hus och byggnader som många gånger stod tomma eller saknade syfte, det var många gånger svårt att riva husen då det ofta stod oklart vem huset tillhörde. Att sätta upp namnskyltar på husen var en viktig tillgång för stadens utveckling.

Mot slutet av Asilons tid såg Asilon helt annorlunda ut än vad det gjorde från början. En skylt sattes upp på platsen där Viktor22:s första hus en gång stod, platsen har lämnats ifred av historian som ett av de första husen i Asilon.

Den sista invånaren

Idag finns det bara en invånare kvar som aldrig flyttat ut från Asilon. Hans namn är Kevv_n och kom in den 21:e December 2010, och blev snabbt bra vän med serverns admins.

Modern historia

Dagens Asilon

Asilon är en spökstad i ruiner. Ingen bor kvar. Spawnpointen togs bort någon gång runt September 2011 och flyttades då tillbaka till Nirethia. Eter Minecraft Beta 1.8 uppdateringen hamnade Asilon i en snöbiome. Ett kyligt slut på en en gång så värmande stad.[1]

Spelare

Före detta invånare

Invånare

Övrigt

I livestreamen 2018-07-13 där de letar efter Undercity så ser man att Asilon nu ligger i en plainsbiome. Snön från när Asilon låg i en snöbiome efter Beta 1.8 ligger kvar.[4]

Videos om Asilon

Asilons historia - Stamsite

Asilons historia - Stamsite

Spökstaden Asilon - Petsson4444

Spökstaden Asilon - Petsson4444

Källor

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Asilons historia (14 000 special)
  2. Let's play Minecraft online del 1 (Svenska)
  3. Stamsite:s kanal på YouTube
  4. STAMSITE's Live Stream 2018-07-13
Städer i Närheten
Nirethia · Avalon · Norendor · Nyaste Nya · Aquanero Vodavesi

Alex Stad · Androft · Aroxia · Asilon (Delvon · Undercity) · Bitcountry · Cyrin · Fell'Rith · Kembridge · Krithol · Lakeside · Leginel · Minethol · Nirethias Walled City · Norlanc · Rithill · Rocklance · Pelegir · Snowland · Spökstaden · Tesora · Understone