90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki

Detta är en ordlista över slangord och begrepp som används av spelare för att referera till koncept på eller från 90gQ's Minecraft Server.

A-Ö

  • Brevlåda - En redstonemaskin som är inkopplad i ett rälsnätverk av flera brevlådor, som kan ta emot och skicka vagnar med saker till varandra.
  • Bufferkistor -
  • Buggade boostrar - En föregångare till powered rails som gav en gruvvagn fart via en bugg i spelet. Buggade boostrar bestod av två nedåtlutande spår som låg precis intill varandra. På ena spåret åkte resenären och på det andra satt en tom vagn.
  • Engine - En maskindel av en redstonebaserad tågkorsning som består av själva logiken som styr rödljuset. Engines kan antingen vara tidsbaserade, vilket innebär att spåret ändras temporärt när resenären väljer håll för att sedan återgå till ett standardläge, eller memorycell-baserade, vilket innebär att spåret ändras när resenären väljer håll och sedan stannar den så tills nya instruktioner ges av en nästa resenär.
  • Grön El + (Grön El Plus) - Ett begrepp som används för att beskriva ifall en redstonemaskin avaktiverar oanvända "hoppers" och därav minskar risken för att maskinen ska orsaka lagg. (Se även artikeln om Grön El+).
  • Input - En maskindel av en redstonebaserad tågkorsning som stannar och skickar iväg resenären när den väljer väg. Standard-inputen som används i Nirethia gör att resenären stannar i en nedåtbacke i en ett block djupt hål. När spelaren väljer håll aktiveras rälsen under spelaren vilket får den att åka framåt. Inputs kan dock se ut på många olika sätt.
  • Panel - En maskindel av en redstonebaserad tågkorsning där resenären inmatar data om vilket håll den vill åka. Standard-panelen som används i Nirethia innehåller 3-4 knappar placerade på ullblock med ett blocks mellanrum mellan varje knapp. Paneler kan dock se ut på många olika sätt.
  • RoadPort -
  • Rödljus - En redstonebaserad tågkorsning som låter en gruvvagnsresenär välja håll vid en flervägskorsning utan att lämna sin vagn. (Se även artikeln om Rödljus)
  • Transport-support, eller Buddy-support - Ett begrepp som används för att beskriva om en rödstensbaserad tågkorsning har stöd för två vagnar. Namnen refererar till att man kan använda den andra vagnen till att transportera en kistvagn, eller åka tillsammans med en kompis ("buddy").

#

  • 35ghz nätet - Ett underjordiskt rälssystem under Nirethia som kopplar ihop ett automatiskt redstonebaserat brevsystem. Namnet refererar till att alla tåglinjer i nätet ligger på Y35-nivån.

Advertisement