FANDOM

90gqOpen logo19
Denna artikel handlar om något från den öppna publika minecraft servern 90gQopen. För fler artiklar om ämnet, se 90gQopen Wiki.

Parkourservern[1] eller "Vaniljservern" var ett temporärt namn på den servern Stamsite startade för ett tag sedan.

När de startade servern hade de ett mål, att göra en allmän server fast helt i Vanilla Minecraft (d.v.s inga mods alls). Detta uppnås genom att köra alla kommandon som behövs via kommandblock istället.

Idag finns världen som en delserver på 90gQ Open.

Historia

I början var servern helt öppen för alla men efter att moderatornerna var tvungna fokusera all tid till att banna folk och hålla ordning så bytte dem till att man var tvungen att bli en subscriber på Stamsites Twitch-kanal, men endast i en månad för att bli whitelistad för alltid. Detta har gjort modereringen mycket lättare men det behövs även nu göras lite.

I februari 2019 flyttades Parkourservern, från att ha tidigare varit på en dedikerad Minecraft-server, till att ha blivit en delserver av 90gQopen.

Beskrivning

Servern består av olika banor som man får slantar av och beroende på hur många slantar man fått så kan man komma in till andra parkours eller tävla i tävlingscentrumet varje fredag då en turnering hålls (om inte systemet byggs om för tillfället).

Layout

Layouten är inspirerad till stor del av Super Mario 64, där de hade olika världar och banor som man gick in i rum för att nå. Världen har även precis som det spelet, ett stort slott som allt byggts runt.

Öppen Yta

Nan'gora fängelset

Nan'gora fängelset är en del av världen som inte officiellt hör till någon parkour värld. Man kan komma ner dit genom att gå igenom en tunnel öster om centrum. Nan'gora fängelset var tidigare spawn för hela världen och innehöll alla regler och en tutorial parkour. För att komma ut därifrån var man tvungen att svara rätt på en quiz om vilka regler som gäller, detta för att försäkra att alla skulle läsa reglerna innan de började spela.

Idag används tunneln för endast tre saker. Att kunna sätta sin spawnpoint där, att kunna återställa sina slantar till 0 genom att klicka på en knapp i väggen, samt att tutorial partkouren är kvar.

Tävlingscentret

Tävlingcentret är en stor del av den öppna ytan. Utanför ingången står det en stor båge med texten TÄVLING skrivet i stora bokstäver. Det står också en prispall för vinnarna utav fredags-tävlingarna. För att kunna gå in i tävlingcentret krävs 28 slantar, alltså måste man ha klarat hela första världen. Tävlingcentret består av flera rum. Admin-lounge med knappar om att starta tävlingar, privat lounge för vinnare, åtta olika sorters lyor, Center Café Condoi, två ospecificerade lounge-rum och Speedrunhallen.

Rakt fram i mitten av Tävlingscentret är anmälningen för de officiella tävlingarna. När man har anmält sig för en tävling blir ens namn i listan orange och det går inte längre att ta sig ut från tävlingscentret om man inte avanmäler sig. När tävlingen startas lottas det ut ett antal spelare som får vara med och tävla i racet.

Speedrun hallen innehåller verktyg som låter en simulera en riktig tävling. Det finns för närvarande bara en enda teleportör. Den gör att man teleporteras till startbanan som räknar ner innan man får springa ut genom "förparkouren" och in i värld 1. Denna funktion används för de som vill slå det officiella världsrekordet.

Värld 1: Fängelsehålorna

Fängelsehålorna är första världen på servern och är den som används i alla officiella tävlingar. Världen innehåller 27 officiella banor samt 4 bonus-parkours där man inte kan få slantar. Den har också en parkour i korridoren som ska ge en bonus-slant. Men den knappen fungerar inte än. Totalt har fängelsehålorna 30 rum med parkours i, då slant 7 och 8 delar rum.

Övre våningen

Övre våningen är uppdelad i två sektioner. Första sektionen kräver 1 slant för att träda in och andra sektionen kräver 3 slantar. Övre våningen innehåller; Rum 1, 2 i första sektionen, 3, 4, 5, 6 13, 14 och ett bonus rum där omöjliga 30 slantar krävs i andra sektionen.

Undre våningen

Undre våningen är uppdelad i flera olika sektioner. Men bara en av dem, den sista har en spärr som kräver 20 slantar för att komma in. Första sektionen på undra våningen innehåller; Rum 7 som delar rum med slant 8, rum 9, 10, 11, 12 och två bonus parkours som inte ger några slantar. Ena rummet är dock blockerat.

I andra sektionen, vilket är korridoren mot bossrummet står det en skylt som lyder "Notera 15 slantar eller mer måste du ha här inne". Men sektionen har ingen spärr som hindrar spelare från att träda in. Andra sektionen av undre våningen innehåller; Rum 15, 16, 17, 18, 19 och en bonus parkour som man inte ger några slantar.

Bossrummet

I bossrummet finns de 8 sista parkoursen. Rum 20 ligger längst till vänster och leder direkt in i Rum 21, Rum 22, ligger till höger om Rum 20 och leder direkt in till Rum 23. Likadant är det med de resterande parkoursen, Rum 24, 25, 26 och 27. Den sista banan i världen är Rum 27 och ger spelaren sin 28e slant. Detta är också målet på den officiella fredags-tävlingen.

Värld 2: Koldistriktet

Andra världen är koldistriktet. Flera utav rummen är byggda och har fått blivit testade av spelare, men endast första rummet är öppet just nu.

Värld 3: Slottet

Tredje världen är det stora slottet och säger sig kräva 41 slantar. Första rummet i världen är dock öppet för alla som vill testa. Fler av rummen är dock byggda.

Speedruns

Under en lång tid har det hållits en tävling varje fredag i att klara alla banor i första världen på kortast tid. Vissa individer har därför tagit det steget vidare och slagit otroliga rekord på servern.

Topplista

Fängelsehålorna, 1-27 inklusive förparkour. (Börjar med 1 slant, slutar med 28)[1]

# Tid Rekordsättare Datum
1 16:26.97 Pheontern 31/7-2020[2]
2 16:27.61 Gusten11 4/6-2020[3]
3 16:44.06 Bullen13 8/12-2019[4]

Uppdaterande Topplista

Denna topplista är skapad av aktiva spelare på Parkourservern, den uppdateras av 90gQ Open moderatorn eke0909 samt några av spelare som kört på servern länge.

Den uppdateras efterhand så fort nya tider blir skickade och verifierade av någon av dessa personerna, om någon har en tid så är det lättast att kontakta eke0909 via 90gQ Opens Discord.

Historia

Från början så fanns det en topplistan på Stamsites egna hemsida[1], men några aktiva personer på servern började tröttna på att den tog tid att uppdatera samt att det bara var top 3. Dem tog då saken i egna händer och skapade en egen topplista i den fan-skapade Discorden för Parkourservern.[5]

Det började bli väldigt omständligt att uppdatera topplistan som skrevs i en Discord kanal, så eke0909 beslutade sig för att skapa ett Google Kalkylark där man lättare skulle kunna lägga in de nya tiderna och att de sorteras automatiskt.[6]

Kategorier

Topplistan är uppdelad i 3 olika kategorier per värld samt en lista på alla världsrekord tagna genom tiderna, alla kategorier kräver att man startar via speedrun eller tävlings funktionen som finns i Tävlingscentret och att alla slantar tas i ordning.

Speedrun: Detta är huvudkategorin och den bästa tiden i denna kategori räknas som det aktuella världsrekordet, för att vara giltig i denna kategori krävs oklippt video på genomförande av hela banan samt en i videon synlig tidtagning med hjälp av LiveSplit eller liknande.

Ej Verifierad Speedrun: För att spelare utan möjlighet att spela in ska kunna köra så skapades denna kategorin, för att komma med i denna så räcker det med en screenshot på den tid som kommer upp i chatten vid slutförd speedrun.

Race: Varje fredag strax efter kl. 19:00 under Stamsites Fredagsstream så startas ett så kallat Fredagsrace, där tävlar många spelare om vem som kommer klara alla banor först. Dessa tider skrivs manuellt in för alla deltagare som slutfört ett Fredagsrace, detta görs vanligtvis av eke0909.

Credits

Många utav rummen har designats utav gäst-byggare. Här kommer deras namn att stå.

Rum Designer Datum
6 Norrbrink Okänt
7-8 Petsson4444 Okänt

Källor

  1. 1,0 1,1 1,2 90gQ.se - Mina Minecraft servrar
  2. Pheontern (uppdaterad: 2/8-2020)
  3. Gusten11 (uppdaterad: 2/8-2020)
  4. Bullen13 (uppdaterad: 2/8-2020)
  5. Intervju med SalmonBurt, grundare av Discorden (3/8-2020)
  6. eke0909 (3/8-2020)