90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki
90gQopen logo 2019.png
90gQopen Wiki
Denna artikel handlar om något från den öppna publika minecraftservern 90gQopen. För fler artiklar om ämnet, se 90gQopen Wiki.

Parkourservern[1] (även kallad Vanillaservern[2], Vaniljservern eller "Fängelsehålorna") är en delserver av 90gQopen som ägs av Stamsite och är helt byggd av honom tillsammans främst med Petsson4444. Servern innehåller äventyrsparkourbanor. De som har tillgång till servern är personer som någon gång prenumererat på Stamsites Twitch och sen registrerat sig för att bli whitelistad.

När de startade servern hade de målet att göra en allmän server helt utan mods. Detta genom att göra alla spelfunktioner via kommandoblock istället för plugins.

Servern var från början egen server men sedan februari 2019 är världen en delserver på 90gQopen.[3] Sedan januari 2022 hjälper även SGC: Stamsites Gaming Community till med modereringen och events på servern.

Beskrivning

Servern består av olika banor som man får slantar av och beroende på hur många slantar man fått så kan man komma in till andra parkours eller tävla i tävlingscentrumet varje fredag då en turnering hålls (om inte systemet byggs om för tillfället).

Layout

Layouten är inspirerad till stor del av Super Mario 64, där de hade olika världar och banor som man gick in i rum för att nå. Världen har även precis som det spelet, ett stort slott som allt byggts runt.

Värld 1: Fängelsehålorna

Fängelsehålorna är första världen på servern och är den som används i alla officiella tävlingar. Världen innehåller 29 officiella banor, dock kör tävlingarna endast 1-27. Världen har också 4 bonus-parkours där man inte kan få slantar samt en parkour i korridoren som ska ge en "skip", dock fungerar inte knappen.

Petsson4444 har byggt de flesta parkours,[4] men bland byggarna finns även Stamsite, Italkwho, LibertyxD och Norrbrink.[2][5] Banorna 1-19 byggdes någon gång under 2014, innan den 23 oktober.[6] Bossparkoursen 20-27 öppnades upp någon gång mellan 25 oktober 2014[7] och 21 februari 2015.[8] Skogsbanorna 28-29 tillkom dock inte förrän långt senare.[källa behövs]

Lista av Parkours

Bild Rum Designer Datum Anteckningar
Parkour 1.png 1 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 2.png 2 Italkwho före 23/10-14
Parkour 3.png 3 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 4.png 4 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 5.png 5 Italkwho före 23/10-14
Parkour 6.png 6 Norrbrink före 23/10-14 Justeringar av Petsson4444 och Stamsite.
Parkour 7-8.png 7 Petsson4444 & Stamsite före 23/10-14 7 & 8 är i samma rum.
8
Parkour 9.png 9 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 10.png 10 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 11.png 11 Petsson4444 & LibertyxD före 23/10-14
Parkour 12.png 12 Petsson4444 & Stamsite före 23/10-14
Parkour 13.png 13 Stamsite före 23/10-14
Parkour 14.png 14 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 15.png 15 Petsson4444 före 23/10-14
Parkour 16.png 16 ? före 23/10-14
Parkour 17.png 17 LibertyxD[9] före 23/10-14
Parkour 18.png 18 ? före 23/10-14
Parkour 19.png 19 Petsson4444 & Stamsite före 23/10-14 Stamsite har byggt själva rummet och tornet.
Bossrummet
20 Petsson4444 & LibertyxD efter okt. 2014[7]

före feb. 2015[8]

Temat är "Flow".
21 Petsson4444 efter okt. 2014
före feb. 2015
22 Petsson4444 efter okt. 2014
före feb. 2015
Temat är "Lava"
23 Petsson4444 efter okt. 2014
före feb. 2015
Temat är "Vatten"
24 Petsson4444 efter okt. 2014
före feb. 2015
Temat är "Stegar"
25 Stamsite efter okt. 2014
före feb. 2015
Temat är "Rails"
26 Petsson4444 efter okt. 2014
före feb. 2015
Temat är "Redstone"
27 Petsson4444 efter okt. 2014
före feb. 2015
Rummet har inget golv.
Skogen
28
29
Bonusparkours
TBA

Layout

Övre våningen är uppdelad i två sektioner. Första sektionen kräver 1 slant för att träda in och andra sektionen kräver 3 slantar. Övre våningen innehåller rum 1 och 2 i första sektionen, och 3, 4, 5, 6, 13, 14 och ett bonusrum där 30 slantar krävs i andra sektionen.

Undre våningen är uppdelad i flera olika sektioner, endast den sista har en spärr som kräver 20 slantar för att komma in. Första sektionen på undre våningen innehåller: Rum 7 som delar rum med slant 8, rum 9, 10, 11, 12 och två bonusparkours som inte ger några slantar. Ena rummet är dock blockerat. I andra sektionen av nedre våningen, vilken är korridoren mot bossrummet står det en skylt som lyder "Notera 15 slantar eller mer måste du ha här inne". Sektionen har dock ingen spärr som hindrar spelare från att träda in. Andra sektionen av undre våningen innehåller: Rum 15, 16, 17, 18, 19, och en bonusparkour som man inte ger några slantar.

Bossrummet finns i ett eget rum och innehåller de 8 sista parkoursen. Rum 20 ligger längst till vänster och leder direkt in i Rum 21, Rum 22, ligger till höger om Rum 20 och leder direkt in till Rum 23. Likadant är det med de resterande parkoursen, Rum 24, 25, 26 och 27. Den sista banan i världen är Rum 27 och ger spelaren sin 28e slant. Detta är också målet på den officiella fredags-tävlingen.

Efter rum 27 finns det två parkours, 28 och 29 i skogen bakom Koldistriktet. Dessa måste klaras för att komma ut till den allmänna ytan och Tävlingscentret.

Värld 2: Koldistriktet

Andra världen är koldistriktet. Flera av rummen är byggda och har blivit testade av spelare under streams, de har dock stått låsta och orörda under en längre tid.

Värld 3: Slottet

Tredje världen är det stora slottet och säger sig kräva 41 slantar. Första rummet i världen är dock öppet för alla som vill testa. Fler av rummen är byggda, men ej öppnade.

Övriga platser

Nan'gora fängelset

Nan'gora fängelset är en numera stängd del av världen som inte officiellt hör till någon parkour värld. Man kunde komma ner dit genom att gå igenom en tunnel öster om centrum. Nan'gora fängelset var tidigare spawn för hela världen och innehöll alla regler och en tutorial-parkour. För att komma ut därifrån var man tvungen att svara rätt på ett quiz om vilka regler som gäller, detta för att försäkra att alla skulle läsa reglerna innan de började spela.

Senare användes tunneln för endast tre saker. Att kunna sätta sin spawnpoint där, att kunna återställa sina slantar till 0 genom att klicka på en knapp i väggen, samt tutorial-parkouren. Idag är Nan'gora-fängelset stängt för allmänheten.

Tävlingscentret

Tävlingcentret är en stor del av den öppna ytan. Utanför ingången står det en stor båge med texten TURNERING skrivet i stora bokstäver. Det står också en prispall för vinnarna utav fredags-tävlingarna. För att kunna gå in i tävlingcentret krävs 30 slantar, alltså måste man ha klarat hela första världen. Tävlingcentret består av flera rum. Admin-lounge med knappar om att starta tävlingar, privat lounge för vinnare, åtta olika sorters lyor, Center Café Condoi, två ospecificerade lounge-rum och Speedrunhallen.

Rakt fram i mitten av Tävlingscentret är anmälningen för de officiella tävlingarna. När man har anmält sig för en tävling blir ens namn i listan orange och det går inte längre att ta sig ut från tävlingscentret om man inte avanmäler sig. När tävlingen startas lottas det ut ett antal spelare som får vara med och tävla i racet.

Speedrunhallen innehåller verktyg som låter en simulera en riktig tävling. Det finns för närvarande tre teleportörer. De gör att man teleporteras till startbanan som räknar ner innan man får springa ut genom "förparkouren" och in i värld 1. Denna funktion används för de som vill slå det officiella världsrekordet.

Historia

Öppningen

I början var servern helt öppen för alla men efter att byggarna var tvungna fokusera all tid till att banna folk och hålla ordning så bytte dem till att man var tvungen att bli en subscriber på Stamsites Twitch-kanal, men endast i en månad för att bli whitelistad för alltid. Detta har gjort modereringen mycket lättare men det behövs även nu göras lite.

Flytten till Open

I februari 2019 flyttades Parkourservern, från att ha tidigare varit på en dedikerad Minecraft-server, till att ha blivit en delserver av 90gQopen. Kravet att vara prenumerant på Twitch-kanalen kvarstår dock.

Skapelsen av en fan-skapad topplista

Från början så fanns topplistan på Stamsites egna hemsida[1], men några aktiva personer på servern började tröttna på att den tog tid att uppdatera samt att det bara var top 3. De tog då saken i egna händer och skapade en egen topplista i den fan-skapade Discorden för Parkourservern.[10]

Det började bli väldigt omständligt att uppdatera topplistan som skrevs i en Discord kanal, så eke0909 beslutade sig för att skapa ett Google Kalkylark där man lättare skulle kunna lägga in de nya tiderna och att de sorteras automatiskt.[11]

Sub-16 utmaningen

Efter att ha kollat på en segmented run där flera av de bästa spelarna samlats för att se vad dem absolut optimala tiden som är möjlig att få skulle vara så lovade Stamsite under en fredagsstream den 17/9-2021 att om någon får ett WR på en sub 16 tid så skulle han inom ett år se till att värld 2 färdigställs.[12]

Efter att ha kämpat till och från under några månader så kom till slut dagen alla serverns speedrunners längtat efter, fredagen den 7/1 lyckades WR hållaren oGusten få en tid på 15:58,06 och kom då under 16 minuters gränsen. Detta innebar att villkoret för löftet om en färdigställd värld 2 blev uppfyllt.[13]

Planering inför att överraska Stamsite under hans fredagsstream senare samma dag påbörjades omedelbart paralellt med redigering och uppladdning av Youtube videon på speedrunen, precis innan överraskningen så dog dock 90gQopens servrar och det koms fram till en plan B där videon skulle skickas i en Discord kanal och att alla därpå skulle skicka i streamchatten att han skulle kolla på det.[14]​ Marcus var först lite osäker men blev sedan övertalad av en i samtalet att kolla på det och kollade sedan spänt igenom videon live inför sin publik, han började även senare fundera lite kort hur det skulle gå till.[15]

Speedruns

Under en lång tid har det hållits en tävling varje fredag i att klara alla banor i första världen på kortast tid. Vissa spelare har därför tagit det steget vidare och slagit otroliga rekord på servern. Den mest aktiva databasen av rekord är den skapad av eke0909 tillsammans med flera aktiva veteraner från Parkourservern. Den uppdateras efterhand så fort nya tider blir skickade och verifierade av någon av dessa personerna, om någon har en tid så är det lättast att kontakta eke0909 via Stamsites Discord, SGC genom reagera med "Parkourkanin" i #roller för att få tillgång till en kategori för Parkourservern.

Här är en länk till den fullständiga topplistan eller en kortare men mer detaljerad topplista.

Kategorier

Topplistan är uppdelad i 3 olika kategorier per värld* samt en lista på alla världsrekord tagna genom tiderna, alla kategorier kräver att man startar via speedrun eller tävlingsfunktionen som finns i Tävlingscentret och att alla slantar tas i ordning. Värld 1: "Fängelsehålorna" inkluderar 1-27 samt förparkour. (Börjar med 1 slant, slutar med 28)[1]

Speedrun

Detta är huvudkategorin och den bästa tiden i denna kategori räknas som det aktuella världsrekordet, för att vara giltig i denna kategori krävs oklippt video på genomförande av hela banan samt en i videon synlig tidtagning med hjälp av LiveSplit eller liknande.

Ej Verifierad Speedrun

För att spelare utan möjlighet att spela in ska kunna köra så skapades denna kategorin, för att komma med i denna så räcker det med en screenshot på den tid som kommer upp i chatten vid slutförd speedrun. Den listan är en mer casual topplista med syftet att jämföra PB (Personligt Bästa) mer än att försöka ta WR (Världsrekord).

Race

Varje fredag strax efter kl. 18:00 under Stamsites Fredagsstream så startas ett så kallat Fredagsrace, där tävlar många spelare om vem som kommer klara alla banor först. Dessa tider skrivs manuellt in för alla deltagare som slutfört ett Fredagsrace, detta görs vanligtvis av eke0909.

Världsrekord

Länk till topplistan

Kategori Tid Rekordsättare Datum
V1: Speedrun 15:58.06 oGusten 7/1-2022[16]
V1: Race 16:27.00 oGusten 12/2-2021[17]
V2: Speedrun TBA TBA TBA
V2: Race TBA TBA TBA
V1+2: Speedrun TBA TBA TBA
V1+2: Race TBA TBA TBA

Galleri

Källor

  1. 1,0 1,1 1,2 90gQ.se - Mina Minecraft servrar
  2. 2,0 2,1 Fängelsehålorna på Parkourservern! (95sandalen)
  3. Wiki-redigering 11 juli 2019 kl. 20.01 av Maol03
  4. Byggandet av Parkour-servern #1 (Stamsite)
  5. Bossrummet på parkourservern! (95sandalen)
  6. Servern som inte har något namn ännu! #1 (Vanilla Minecraft Parkour) (Stamsite, 2014)
  7. 7,0 7,1 Mixad speedrun på Parkour-servern! (Stamsite, 2014)
  8. 8,0 8,1 Guide - Hur man använder LiveSplit timern!
  9. SNYGGASTE VINSTEN, Streamhighlight från 21/5 2021 (Stamsite)
  10. Intervju med SalmonBurt, grundare av Discorden (3/8-2020)
  11. eke0909 (3/8-2020)
  12. [https://clips.twitch.tv/AstuteInventiveTrayJKanStyle-FxpjHo3V464C7iWk Twitch Klipp - Stamsite - 17/9-2021
  13. SUB 16 ACQUIRED! #Vivillhavärld2 (Gusten11)
  14. eke0909 (9/1-2022)
  15. Twitch Video (tid 2:51:15-->) - Stamsite - 8/1-2022
  16. oGusten (uppdaterad: 8/1-2022)
  17. Statistik / Stamsites Parkourserver | Kalkylark
Servrar
Privata Servrar

90gQ · 90gQ Creative · 90gQ Trusted · KantoSMP

Publika Servrar
90gQopen · Bonkcaft · Parkourservern · Skymine · TheDeQ

Legacy Servrar
Daqtay · Farmania · MineUsUp · MTH2 · Targenia · 3FU · "Temporär server" (2011)

Advertisement