Rödljus är en järnvägskorsning där vanligtvis tre eller fyra järnvägar med tvåvägstrafik möts. Rödljusen gör att ingen ska behöva lämna vagnen för att ändra färdriktning. I dagsläget finns fyra olika modeller som fortfarande byggs; Klassiskt 2014 treväg, Klassiskt 2014 fyraväg, Modern treväg och Modern tvåväg (station).

De "klassiska" och de "moderna" rödljusen som fortfarande är i bruk använder sig av princip samma funktioner, med tre eller fyra memorycells som engine och en standardiserad panel och input. Enda skillnaden är att de moderna är mycket mindre. Ett "tvåvägs"-rödljus är egentligen bara en station med tillbakavägs-support.

Funktioner

Huvudkomponenter

I regel består ett rödljus av tre komponenter; Input, Panel och Engine. Dessa tre delar utgör den fundamentala grunden för alla rödljus.

Inputen är den första delen som du vanligtvis möts av vid ett rödljus. Denna del av rödljuset tar emot vagnen och släpper iväg vagnen när en av färdriktningarna på rödljuset har valts. Vissa av rödljusen är dessutom tidsbaserade och väljer automatiskt en av vägarna efter en viss tid för att slippa avbrott om spelaren går ifrån datorn eller gör något annat under tiden - denna typ av rödljus används främst på utlandsvägar, såsom Avalonvägen.

Panelen innehåller knappar och instruktioner till vägarna som finns. När du ska välja den önskade vägen är det panelen som tar angivelsen och ger instruktioner till rödljuset om vilken väg som valts. I de nyare rödljusen är färdalternativen färgkodade; höger och vänster är i grå wool, rakt fram är i svart wool och tillbaka är i mörkgrön eller ljusblått - dock kan till exempel vänster i en trevägskorsning vara rakt fram men representeras med grå wool - för exklusivt Hyper Express i Nirethia är färgkoden brun wool.

Enginen är själva motorn av rödljuset. När rödljuset får en instruktion från panelen om vilken väg som valts tillämpar och verkställer rödljusets engine att spåren justeras till den önskade färdriktningen. Alla moderna engines använder sig av memorycells som kommer ihåg det senaste knapptrycket, men tidigare har olika delayer anväts.

Extrafunktioner

Transportsupport är en funktion som gör att en resenär kan ha med sig en extra minecart genom rödljus. Detta i form av en extra passagerare eller genom en chest-minecart. Alla rödljus i Nirethia har denna funktion.

Tillbakaknapp är en knapp som tar resenären tillbaka åt det håll de kom från. Detta fanns inte på de tidiga rödljusen men är standard idag. Tillbakaknappen placeras ofta längst till vänster i en trevägskorsning eller helt till vänster om spåren i en fyrvägskorsning och använder en annan färg av wool.

Historia

Tidiga korsningar

Innan rödljusen

Historien om rödljus går långt bak i 90gQ:s historia, bak till Nirethias begynnelse. Vid denna tiden kunde man inte springa - så man gick alltid, vid denna tiden började också staden att växa kraftigt och spelarna blev allt mer och mer trötta på gå mellan ytorna fortsatte att utöka - detta lede tillslut till skapandet av den första järnvägen. Den började i ena änden av staden där spelare hade börjat att bygga och slutade i andra änden där de hade planerat att börja bygga. Problemet med vägen var att de inte fanns något sätt att ta bort vagnarna utan att spränga dem med dynamit (vilket de inte ville), detta stoppade utvecklingen av rälsen ett tag. Det byggdes senare en väg från mitten av vägen och ut i vattnet, mycket mer hände inte och blev mest bara dekorativt.

En vecka senare kom en uppdatering till Minecraft som fixade problemet med vagnarna. Direkt tog utvecklingen av vagnarna fart igen då de försökte förbättra vägen och vagnarna tills sin fördel. Det första som testades var kol-vagnar som skulle transportera personerna fram och tillbaka, idén skrotades ganska snabbt efter att de upptäckte så kallat "boostrar" (idag kända som buggade boostrar) för att få fart på vagnen eftersom vanliga eldrivna räls inte existerade vid tiden. Detta fick många att se nyttan med järnvägen med dessa "boostrar" som drivmedel, och många hade med sig en vagn för att kunna hoppa av och på vägarna vid dessa "boostrar".[1] När två vägar möttes blev det problem. Till en början hoppade de av järnvägen och bytte spår manuellt, men det blev tröttsamt väldigt snabbt och snart började de forska på det första rödljuset.

Överhängande panel

Första versionen (bild från 2012)

Den första versionen av rödljus som byggdes på 90gQ var skapat av Stamsite och Fallskjerm. Den fungerade endast åt ett håll. I senare versioner av rödljuset kunde rödljuset manövreras från två håll och blev uppgraderade med lamp- och ljudsignaler som indikerade vilket håll rödljuset var inställt på för tillfället. Det finns även spår av en tredje version av rödljuset där det ska fungerat i alla tre färdriktningar.

Rödljuset använder ingen input - vilket betyder att man inte stannar i rödljuset. Av denna anledningen var rödljuset svårmanövrerat i 90gQ:s tidigare dar då det var vid denna tid detta rödljuset tillkom, om du inte körde lokalt.[2] Panelen använde sig av en överhängande panel med en spak som direkt styrde spåret. Panelen fick i en senare version även ljussignaler som indikerade vilket håll spåret var inställt på. Enginen använde sig av en enda kabel som var direkt kopplad till den växlande skenan. I senare versioner var den även ihopkopplad med lampor och ljudsignaler, också till en "fördelade" (trappomkopplare) som fördelande flera signaler till en signal som styrde spåret.

Klassiska rödljuset

Första designen

Andra versionen (bild från 2012)

Detta var det andra rödljuset som byggdes på 90gQ. Rödljuset var skapat av Stamsite och Fallskjerm. Detta rödljus var det första som fungerade åt alla håll i en trevägskorsning. Med detta rödljus infördes en rad förbättringar och nya funktioner som kom att bli standard för rödljus. Detta rödljuset har genomgått många modifieringar och anpassningar genom åren på 90gQ. Både det första och sista rödljuset som använde denna teknik var korsningen i Nirethias centrum.

Rödljusets input använder sig av en backe med power rails för att stanna vagnen och sedan få fart på vagnen igen med G-kraften som skapas när ström tillsätts till rälsen. Andreas uppfann denna tekniken. Dock fanns det ett problem, i kombination med de gamla buggade "boostrarna" åkte vagnen opåverkat förbi de eldrivna rälsen, detta slutade med att "boostrarna" avvecklades och ersattes med power rails.

Rödljuset manövrerades med en ny och ombyggd panel för att integrera ett knappbaserat system för att lättare kunna välja väg. På panelen sitter två knappar på respektive sida av panelen, representerar de två färdriktningarna. Panelen är i regel av svart ull men kan bestå av annat material för att passa in i omgivningen. Enginen i rödljuset använde sig av delay-teknik. För de som överlevde länge nog kombinerades ofta två eller tre olika tekniker med dessa rödljus.

"Trevägskorsning Deluxe"

Reklam för Trevägen (2011)

Den tredje versionen av rödljus byggdes för första gången vid Trevägen i söder om bergen i Nirethia och kallades vid skapelsen "Trevägskorsning Deluxe". Rödljuset hade varken någon ny engine eller panel, men en ny input och dragning av spår. Inputen fungerade så att man föll ner i ett hål och landade på en järndörr och sen stege. När man väljer spår öppnas dörren som gör att man faller ner på ett spår och sedan tar ett eldrivet spår en upp på banan igen. Detta rödljus byggdes senare på många olika ställen och blev det första officiella rödljuset som faktiskt uppmärksammades av spelarna. Detta gjorde att folk började använda järnvägssystemet mer än någonsin. Roadport, den hittills fjärde varianten av rödljus lanserades kort efter att järnväg blivit en uppmärksammad trend i staden. Den använde sig av samma input men en annorlunda panel och engine för att stödja fyra utlandsvägar.

"Flip-flop"

Flip-Flop rödljus (bild från 2012)

Det femte versionen var det som gjorde att fler verkligen började intressera sig för rödljus även utanför 90gQ. Rödljuset använder sig även av en ny input som använder sig av två trapdoors. En framför spåret som stannar vagnen och en under som vagnen faller ner på. Rödljuset kallades för "flip-flop" eftersom att båda falluckorna rörde sig när en knapp trycktes. Detta var det mest säkra rödljuset som skapats eftersom det använder sig av tre memory-cells som engine istället för delays. Detta gör att spåren ändras permanent tills en ny knapptryckning görs och kommer inte ändras tillbaka om spelaren är för långsam. Det finns även en sällan använd variant som bara använde sig av en memory-cell men den blev aldrig populär eftersom att dragningen av spår ser mycket finare ut på originalet.

Automatiska tidsanpassade varianter av dessa rödljus har även designats och lagts på Avalonvägen. Dessa gör så att om man inte klickar på någon knapp inom 8 sekunder skickar rödljuset dig framåt automatiskt. Roadport byggdes också om till ett trecells-rödljus så att det också blev helt säkert.

Fyrvägskorsningen

Fyrvägsrödljus i Rithill (2012)

Det sjätte rödljuset som uppfanns var fyrvägskorsningen. Det första av den typen byggdes av Petsson4444 i Rithill. Den använde sig av princip samma design som innan men med några små ändringar. Panelen var tvungen att utökas med en knapp i mitten så att tre knappar skulle få plats. Inputen ändrades också till att använda stegar som stopp istället för en andra trapdoor eftersom den inte kunde sitta i mitten längre. Eftersom att inte tre olika kablar kunde få plats i panelen var de tvungen att använda sig av 15 blocks-principen som kände av vilken knapp som tryckts.

Avalons tunnelbana

Avalons rödljus (2012)

Avalons järnvägssystem använde sig av all den säkraste tekniken av de klassiska rödljuset. Den enda skillnaden var panelen som nu sitter i sidan i väggen. Inputen använder sig av en stege och en trapdoor precis som de klassiska fyrvägskorsningarna.[1]

Moderna rödljuset

Kompakta trevägskorsningen

Moderna ultrakompakta rödljus (2014)

Även kallad "Klassiskt 2014 treväg". I februari 2014 skapade Stamsite en standard för hur enginen av rödljusen skulle kopplas, detta för att det aldrig funnits någon standard tidigare då alla tidigare rödljus vart helt improviserade. Detta rödljuset byggdes för att vara ultrakompakt och använder sig av tre memorycells. Det nya standardiserade rödljuset använder inte längre en input som man ramlar ner i utan använder istället en backe man stannar i. Det finns två olika versioner av kopplingen, detta för att vissa av memorycellsen behöver inverteras när den byggs i olika rikningar. Rälsdragningen har formen av en svamp.[3]

Transportsupport och Tillbaka-knapp

I Nirethia har alla rödljus byggts med transportsupport och tillbaka-knapp. Transportsupport innebär att man kan ha en extra vagn som åker med sig genom rödljusen. Detta kan vara en extra spelare eller en chest-minecart. Tillbakaknapp är en funktion som gör lägger till ett extra håll som man kan åka till - tillbaka. Tillbakaknappen placeras ofta längst till vänster i en trevägskorsning eller helt till vänster om spåren i en fyrvägskorsning och använder en annan färg av wool.[4]

Moderna rödljuset och tvåvägskorsningen

De moderna rödljusen (2021)

När railroads började bli populärt igen i slutet av 2020 och början av 2021 uppfanns nya ännu kompaktare trevägsrödljus. Ett nytt "tvåvägsrödljus" uppfanns också. Ett tvåvägsrödljus är egentligen en station med valen att antingen gå av, åka framåt eller åka tillbaka.

Lista över rödljus

Nirethia

Huvudartikel: Nirethias Railroadsystem

Nirethias Railsystem (2021)

Fyrvägskorsningar

Trevägskorsningar

Tvåvägskorsningar & Stationer

Rithill

Rödljus i Nirethias Galax (2020)

Utanför städer i Nirethias galax

Avalon

Huvudartikel: Avalons Railroadsystem

  • TBA

Källor

  1. 1,0 1,1 Historian och tekniken bakom 90gQ:s rödljus (30 000 special igen!) (Stamsite)
  2. Let's play Minecraft online del 32 8:07
  3. Redstone #6 - Ultra kompakt 3-cells trevägskorsning aka rödljus (Stamsite)
  4. RÖDLJUS ÄR TILLBAKA! - Minecraft på 90gQ S2 A41 (Stamsite)