FANDOM

Rithill, tidigare Sanddalen är en stad i närheten av Nirethia byggd av Petsson4444. Förutom dess stenmurar och två hus så är staden helt byggd i trä.[1]

Staden har järnvägskopplingar till Nirethia och Sjumilaskogen vilket gjorde Rithill till en stad många brukade passera när de skulle hugga träd i skogen.[1]

Historia

Grundande

Petsson4444 kände ganska snabbt efter att han kommit in på servern att han var redo för något eget. Så han gav sig iväg för att hitta en bra plats att grunda sin stad på. Staden grundades den 19 Juni 2011, endast två dagar efter att Petsson4444 kommit in på servern. Staden hette från början Sanddalen, men runt den 27e Juni ändrades namnet till Rithill av förslag från Eeken.

Han ville skapa något mysigt och gammalmodigt, därför valde han att gå i en stil med mycket trä. Myskänslan var också skapad med hjälp av facklor som var placerade på specifika ställen.[1]

Byggande

Staden var väldigt begränsad om vem som fick bygga i den. Men spelare så som Stamsite har fått bygga några hus i staden. Det är också strikt förbjudet att använda lava eller flint and steel i staden på grund av den stora brandrisken. I början var också hus tvungna att ligga minst 10 block ifrån varandra på grund av detta.[1]

Övergiven

Petsson4444 körde under en tid ut alla invånare ur staden då de inte byggde på det sättet som han ville. Detta gjorde att staden lades på is. Staden blev helt övergiven när Avalon grundades och många spelare flyttade dit. Det sista som någonsin byggdes i staden var en järnväg som kunde användas som genväg från Nirethia till Sjumilaskogen. Ingenting har byggts i staden sen dess och stadens grundare Petsson4444 har gått vidare till andra projekt.[1]

Layout

Byggnader

Rithill

Rithill har ett tjugotal byggnader där endast två byggnader använder sten i sin design. Förutom muren så är allting annat i Rithill är gjort av trä, även vägarna. För att förhindra bränder så sattes det upp stänga regler om hur byggandet skulle gå till men det användes även halvblock av trä som sattes ihop för att bli hela block. Dessa block hade samma egenskaper som sten halvblock och kunde alltså inte brinna upp.[1]

Järnväg

Rithills järnvägssystem är starkt inspirerat av järnvägen i Nirethia. Till skillnad från Nirethia är dock nästan alla Rithills spår under marken. Anledningen till att det byggdes under marken är för att järnväg och rödljus ser väldigt modernt ut och det skulle förstöra den mysiga och gammalmodiga känslan väldigt mycket om det låg ovanför marken. Detta gör Rithill till den första staden i 90gQ som har ett rödljussystem under marken.

Rithill fyrvägskorsning

Tekniken på rödljusen utvecklades till en början av Petsson4444 själv, men senare började staden använda samma design som Nirethia använde. Rithill är också den första staden som har en fyrvägskorsning. Korsningen byggdes av Petsson4444 och använde sig av memorycell-tekniken. Kontrollbrädan hade tre knappar bredvid varandra vilket gjorde att den också använde längd-tekniken. I tre år var denna korsning 90gQs enda fyrvägskorsning.[1]

Faktan

  • Daniels första rödljusgegga byggdes här, vilket var början på många av hans senare designer på rödljus.
  • Stamsite byggde två hus av björk i staden som skulle användas till inspenling av en videoserie med påhittade karaktärer. Även fast manus redan var skrivet så såg aldrig projektet dagens ljus.
  • 90gCoke massproducerades för första gången i en svampfabrik gjord av Snoddaz.
  • Rithill har blivit griefat två gånger, först en railroad och sen en redstonekoppling.

Galleri

Källor

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Historien om Rithill
Städer i Närheten
Nirethia · Avalon · Norendor · Nyaste Nya · Aquanero Vodavesi

Alex Stad · Androft · Aroxia · Asilon (Delvon · Undercity) · Bitcountry · Cyrin · Fell'Rith · Kembridge · Krithol · Lakeside · Leginel · Minethol · Nirethias Walled City · Norlanc · Rithill · Rocklance · Pelegir · Snowland · Spökstaden · Tesora · Understone