90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki

Gå med i community-discorden! http://www.discord.90gq.se/

Stamsites Gaming Community eller SGC är ett community som primärt driver en discordserver, men även minecraft-servrarna 90gQ Trusted och SGC Event, och Stamsites officiella reddit r/Stamsite. SGC's discord ägs officiellt av Stamsite men drivs primärt av Ackali, Mizuii och deras mod-team. Discordservern har gått igenom flera olika stadier men existerar i sin nuvarande form sedan den 10 februari 2021[1] och re-brandades som 'SGC' den 8 september 2021.[2]

Discordservern

SGC's Trustedsystem

Discordservern har ett XP-system som de kallar för "trusted". Som Trusted får du en unik roll i discord. Du kommer utöver att kunna skicka bilder, länkar, extärna emotes, reaktioner, skärmdelning även få en överraskning. Om du blir trusted kommer du att få tillgång till en trusted-server, hostad av 90gQopen som kallas för 90gQ Trusted. Det är inte samma värld som 90gQ men det är samma koncept.

Mod-teamet

Modteamet skapades den 21 februari 2021 efter många intervjuer. Modteamet har, förutom @Admin och @Moderator rollen, roller som delar upp uppdrag som; @Möte-mod, @Trivsel-mod, och @Bot-mod.

  • Mizuii (Admin)
  • Ackali (Admin)
  • Hornet (Möte-mod)
  • Little_Fox (Bot-Mod)
  • Lukasabbe (Bot-Mod)
  • PineCone (Trivsel-Mod)
  • TheRaggeBus (Möte-Mod)
  • Sake100 (Bot-Mod)
  • WikiRaze (Trivsel-Mod)
  • JidOsc

Roller och Behörigheter

Roller som ger behörigheter (OBS. alla blir mer och mer "Trusted" när man levlar upp!)
Roller / Behörigheter Trusted Trusted Gamer Cool Hestis Räkmacka Twitch-Sub,
YT-Member,
Server Booster
Open Mod,
Twitch Mod,
Eventsnubbe
Skicka meddelanden ✔️
Level 0
✔️ ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
Gå med i Röstsamtal ✔️
Level 2
✔️ ✔️ ✔️
Ändra ram och färg i ".me" ✔️
Level 5
Skapa egen röstkanal ✔️
Level 5
Reaktioner ✔️
Level 10
✔️ ✔️ ✔️
Skicka bilder och länkar ✔️
Level 15
✔️ ✔️ ✔️
Skärmdela ✔️
Level 17
✔️ ✔️
Välja färg på namn ✔️
Level 18
✔️
Ändra smeknamn ✔️
Level 19
✔️ ✔️
Tillgång till VIP-kanaler ✔️
Level 20
✔️ ✔️ ✔️ ✔️
Spela på 90gQ Trusted ✔️
Level 20
✔️ ✔️ ✔️ ✔️
  • @90gQ är för de medlemmar som spelar på 90gQs Minecraftserver. De har samma rättigheter som högsta nivån av "Trusted"
  • @Trusted är den högsta rollen medlemmarna kan få via Trustedsystemet. Alla roller i systemet är @Röst (level 2), @Röstkanal (level 5, @Reaktioner (level 10), @Bilder/Länkar (level 15), @Skärmdelning (level 17), @Färg (level 18), @Smeknamn (level 19), och det tidigare nämnda @Trusted som man får vid level 20. Endast högsta level av Trusted syns i medlemslistan och får komma in på Minecraftservern 90gQ Trusted.
  • @Trusted Gamer är en roll som delats ut till de som gick vidare i de originala mod-intervjuerna men som inte blev valda i slutändan.
  • @Cool hästis är en roll som delas ut till de som använt 100.000 kanalpoäng på Stamsites Twitch för att köpa rollen. Rollen får tillgång till VIP-kanalerna och får spela på 90gQ Trusted.
  • @Räkmacka är en roll som gör att man kan spela på 90gQTrusted. De får inga andra behörigheter i servern förutom att få tillgång till text och röstkanalerna i 90gQtrusted-kategorin.
  • Twitch Sub, Youtube-Member och Server Booster. Dessa roller kallas på discorden för VIP-roller och gör att man får tillgång till VIP-kanalerna på servern. De får också några av behörigheterna som annars måste låsas upp via Trusted-systemet.
  • @Twitch Moderator är för de som modererar Stamsites Twitch-chatt. De har tillgång till 90gQ Trusted.
  • @90gQopen Staff är för de som är staffs90gQopen. De har tillgång till 90gQ Trusted.
  • @Eventsnubbe är de få som är utvalda av mod-teamet att hålla event på discordservern. De har tillgång till 90gQ Trusted.

Internskämt

Question book.svg
Här finns lite lösare regler!
Texten under denna rubriken har lite lösare regler om källor. Här kan du skriva utan riktig källhänvisning. Därför uppnår inte allt som står nedan wikins vanliga standard.

Leffe

Bild av Leffe

Mizuii gör en karaktär som hen kallar för Leffe. Leffe-rösten kommer från början från ett jackbox-spel som enligt Miz pågick för länge. Stamsites discord fick först höra Leffes röst under ett Jeopardy event när Miz råkade skapa ett lag för mycket och kallade det laget för "Leffe". Det laget fick poäng varje gång någon inte kunde en fråga och när Leffe sen skulle välja kategori efter att ha fått poäng, gjorde Miz Leffes röst för första gången. Leffe har både en emote och en sticker i Stamsites discord. Under en kort tid under Juli 2021 hette Miz "Leffes röst". Karaktären Leffe driver en skrot i Sundbybergs kommun som enligt Leffe själv bidrar mycket till kommunens ekonomi.

Hälsningsfrasen Glad!

På discordservern är det inte vanligt att man säger ”Hejdå” utan det är vanligare att man säger ”Glad” till varandra. Detta efter att medlemmar under första halvan av Mars 2021 hade sagt ”Glad morgon”, ”Glad gaming” etc. och ville förenkla det hela. Det var Henkan tillsammans med Pine som kom på idén först och sedan dess används den än idag!

90gQ Trusted

Huvudartikel: 90gQ Trusted

Asufaruto på 90gQ Trusted

90gQ Trusted är en delserver av 90gQopen i form av en survival vanilla minecraft-server som ägs av Stamsites Gaming Community som i sin tur drivs av Ackali, Mizuii och deras mod-team. Huvudansvariga för minecraftservern är Ackali, WikiRaze, TheRaggeBus, Lukasabbe och DJRazzo.

Servern är whitelistad och för att komma in behöver man uppnå level 20 i discordens trusted-system eller bli en "cool hestis" genom att lösa in 100.000 kanalpoäng på Stamsites twitch. På servern spelar även SGCs discordmods och eventsnubbar, Stamstites twitchmods, 90gQ open staff, 90gQ-spelare samt de få som blivit 'trusted gamers' innan trusted-systemet var klart.

Trusted-servern följer 90gQ-serverns regler, 90gQopens regler samt reglerna i Stamsites discord. Spelreglerna inkluderar att inte ta inte sönder någon bedrock förutom nether-taket, att inte använda sig av glitchar och buggar och inte förstöra för någon annan. Man får heller inte använda Elytra tillsammans med fyrverkerier.

Städerna på servern inkluderar huvudstaden Tosikasi som för det mesta är bebodd av moderatorer, där spelare behöver köpa plots för att bygga, samt Asufaruto; en där endast inbjudna får bygga, men som av tradition alltid bjuder in alla nya till servern.

SGC Event

Första SGC Event-spelet; Gartic Phone

SGC Event (tidigare Stamevent) är en delserver under 90gQopens minecraft-server som ägs av Stamsites Gaming Community och används för att hålla event för discordens medlemmar. Moderatorerna fick tillgång till servern den 19 juli 2021 och det första officiella eventet hölls den 22 augusti 2021.[3]

Alla spel och världar är skapade av mod-teamet med hjälp av SGCs 'eventsnubbar', serveransvarige eke0909 men även flera andra vänner till mod-teamet som hjälpt till på specifika spel.

Referenser

Advertisement