90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki
Vägarbetsskylt.png
Denna artikel behandlar ett pågående byggprojekt på 90gQ.
Artikeln kan innehålla information som kan ändras snabbt allteftersom projektet fortskrider och mer information blir tillgänglig.

"Stamsites Nya Stad", även kallad "Stamsites Ö" är en ännu ej namngiven stad, öst om Nyaste nya, som grundades ca den 13 april 2022 av Stamsite.[1] Staden ligger på en bergig ö och har en transporträls som går ända till Kärnkraftverket i Nirethia.

Historia

Bakgrund

Sedan Avalontiden (ca 2012-2013) har Stamsite haft önskan av att grunda en egen stad. På den tiden hittade han en ö han tänkte använda men efter uppdateringar hade den förändrats och såg inte längre likadan ut, så han gav upp på den planen.[1]

Grundande

I april 2022 kom ambitionen om att grunda en egen stad tillbaka till Stamsite. Han uppskattade att riktningen med minst aktivitet och antal städer var mot Nyaste nya-galaxen. Därför flög han med elytra åt det hållet för att leta efter öar och halvöar att välja mellan. Tillslut hittade han en halvö 24000 block från Nirethia och började planera, men upptäckte att det i närheten verkade finnas chunkbuggar som får servern att inte ladda upp, och även krascha.[1]

Stamsite bestämde sig för att inget skulle börja byggas i staden förrän transporträlsen från Kärnkraftverket i Nirethia var färdigbyggd. Därför började han planera hur rälsen skulle kunna gå. Han fick tillåtelse att gräva en tunnel under Snowland och bestämde att det inte var någon fara att rälsen skulle gå rakt igenom Rocklance. Den 15 april 2022 under en fredagslivestream byggde han, ReeZey och Kiyya en lång bit av vägen. Vägen gick även tillslut förbi Nyaste nya staden. Vägen blev färdigbyggd ca den 17 april 2022.[2]

Stamsites planer (19 april 2022)

Ca den 19 april fortsatte Stamsite planera staden. Han gick runt på ön och berättade i ett 90gQ-avsnitt om sina planer. Han placerade ut skyltar, bland annat för centrum som ska innehålla en staty, ett transportcenter i ett berg, en vattenpark och ett zoo. Sedan markerade han ut de olika områdena på en karta i photoshop.[3] Den 29 april 2022 la Stamsite ut en video där han visade bygget av den 25 000 block långa järnvägen. I videon annonserade han önskar att tittare skickar in designbidrag till stöden som ska finnas utmed vägen. Sedan hjälpte Kanto76, Kiyya och Drimze hjälpte till med att bygga staketskydd längst med hela rälsvägen så att inga djur ska kunna komma upp på den.[4]

Byggande

I slutet av april byggde Stamsite det första faktiska bygget på ön; en ”plaza” med en skulptur, som han sett på reddit. Därefter byggde han vägar runt vattnet och statyn. Medan han utforskade hittade han en spindelspawner under ön. Sedan fixade han terrängen för att ön faktiskt ska bli en egen ö, och inte en halvö.[5]

Layout

Inget har ännu byggts i staden men enligt planerna kommer det finnas en räls som går till Kärnkraftverket i Nirethia. I mitten av staden finns ett torg med en fontän och en obelisk-liknande staty. Från centrum går vägar till de diverse stadsdelarna. Tillexempel går vägar till Zooet och till transportvägen.

Lista av byggnader och platser

  • Torget i Stamsites stad
  • Zooet i Stamsites stad

Etymologi

Staden har ännu inget namn men har kallats för "Stamsites nya stad" och "Marcus Ö".

Källor

Städer i Närheten
Nirethia · Avalon · Norendor · Nyaste Nya · Aquaneró Vodavesi

Adamdes stad · Lovika · Stamsites stad · Urbefolkningsbyn

Advertisement