FANDOM

Stamsites Workshop, före detta Stamsites hus, är en känd byggnad som ligger i centrala Nirethia. Byggnaden har genomgått många invändiga renoveringar och ombebyggelser men fasaden (och designen) har generellt alltid varit den samma sedan den 8:e april 2011 då byggnaden byggdes.[1]

Även om byggnaden officiellt anses som Stamsites tillhåll och boning används huset som karthus för Nirethia.

Historia

Den 8:e april, 2011 tillkännagav Stamsite bebyggelsen av sitt nya hus och shop (som en förnyelse/ersättning till sitt förra hus) för sin framtida bosättning och shop i Nirethia.[1]

Den första shoppen

Stamsites första shop - kallad MS för Material Shop - är en av de äldsta byggnaderna som man vet har funnits på servern, byggd innan Let's play Minecraft online-serien existerade.

Affären var byggd av ekträ och låg bakom Andreas hus (vart dagens Stamsites Workshop ligger) och gick in en bit i berget bakom. En intressant funktion som affären hade var att dörren öppnades och stängdes från Stamsites hus (föregångaren) som var en helt egen byggnad.

Den nya shoppen

Än idag står den klassiska gröngråa byggnaden med två våningar och sidan mot Knektgatan rundad. Trots att byggnaden har funnits länge och genomgått många förändringar har aldrig den grundläggande formgivningen för byggnadens inre layout förändrats, med undantag för byggnadsstens delar/rum i berget.

Innan huset skulle byggas behövde Stamsite köpa marken för 15 diamanter av Andreas och "spränga bort" Andreas hus. När Andreas hus revs skede en kedjereaktion och många andra hus på Knektgatan revs.

Huset byggdes intill ett rum (tunnel) som varit en del av Jocobs gamla hus, i detta rum ska Jacob ha kraschat hela servern med olagliga spårvagnar,[2] dock byggdes tunneln bara för och finns kvar än idag.[3]

När byggnaden officiellt öppnades den 7:e Maj, 2011 användes den som affär och boning (hem) för Stamsite, och många gånger av de senare avsnitten efter Stamsite lämnade Avalon (säsong 3) började många av avsnitten i byggnaden - vilket gör den extra ikonisk vid denna era.

Idag

I källaren finns en router för PostNorr.

Övrigt

Källor

  1. 1,0 1,1 Let's play Minecraft online del 29 (Svenska)
  2. Nirethias historia (5000 special) 0:51
  3. Let's play Minecraft online del 30 (Svenska)
[TBA]