90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki

TheDeQ (tidigare 90DeQ)[1] är en öppen survival vanilla minecraft-server skapad av Adamde den 11 april 2020.[2] Servern var tidigare huvudfokus i många av Adamdes streams.[3][4][5]

Historia

11 april – 27 april 2020

Servern startade för första gången 11 april 2020 under en av Adamdes evighetsstreams. Det kom in många spelare på server och den var full med 100 spelare nästan hela tiden under de första dagarna. Problemet som snabbt uppstod blev att servern laggade konstant när det var fler än 30 spelare inne samtidigt. Den här var den första servern som Adamde skapat och därför hade han inte några tidigare kunskaper om hur man driver en server. Den 19 april stängde servern med förhoppningar att kanske kunna fixa lagget och samtidigt skaffa fler staffs. Fem dagar senare öppnade servern med ett förökat staff-team men med ingen förbättring för lagget. Den 27 april meddelade Adamde att servern kommer att bli nollställd med en helt ny värld.

29 april – 6 juni 2020

Den 29 april var dagen då servern öppnade igen med en helt ny värld och med en ny serverhost som gjorde att servern slutade lagga. Tyvärr blev tiden med denna serverhost inte långvarig och efter ungefär en månad la serverhosten ner sin verksamhet. I och med detta blev servern tvungen att stängas ner igen den 6 juni.

26 juni – 26 augusti 2020

Exakt tjugo dagar senare öppnade servern ännu en gång med en ny serverhost. Skillnaden från denna gång var att servern inte blev resettad och att den var uppdaterad till 1.16.

27 augusti - 31 december 2020

Den 27 augusti öppnade TheDeQ igen på en ny host, en Hub-server och mindre lagg.

1 januari 2021 - 30 januari 2021

Den 1 januari öppnade TheDeQ Survival-2 delservern. Tack vare att den öppnade kan man numera kalla TheDeQ för mer av ett nätverk än bara en survival server. Nu med två survival serverar och en hub som är öppen för allmänheten. Spelarna kunde därmed spridas ut mellan servrarna och de som ville få en nystart på spelet kunde börja på den nya Survival-2 delservern medans de som ville fortsätta köra på Survival-1 kunde göra det.

30 januari 2021 - 8 april 2022

Den 30 januari gick Adamde ut med att han inte kommer ha tid och pengar för att fortsätta att hålla uppe servern. Då valde staffteamet, med godkännande från Adam, att fortsätta hålla uppe servern på egen hand med samma världar och namn.

8 april 2022 - nu

Den 8 april stängdes Survival-1 för att bli ersatt av Survival+, en ny delserver på TheDeQ. Det speciella med delservern är att det finns över 80 stycken helt nya biomes, massor utav datapacks, tillgång till /sethome och mycket mer.

Städer och Platser (Survival-1)

Spawn

Spawn är en skyddad plats där alla nya spelare kommer till. Det byggdes av Norriz (Layout), VilgotEEJ, VilleOlof, Fredageen (Terraforming) och Vrile 64 (Dekoration och Design). I spawnstaden står reglerna och där finns även en netherportal. I nether finns isvägar som leder i alla riktningar. Åker man söder ut kommer man till endportalen.

Lördagens stad

Lördagens stad, även kallad "Spawnstaden", är en av de första stora städerna som byggdes på servern och den ligger ungefär 600 block ifrån spawn. Aktiviteten i staden blev snabbt låg och hölls länge till liv enbart av köpcentrumet Anime o Co. Staden dog ut helt när köpcentrumet revs i oktober 2020.

Anime o Co.

Anime o Co var ett företag som hade ett köpcentrum i "Spawnstaden". Det grundades av Lonker69, Cerulance och Vantey. Det ägdes av StickyArrow och Lonker69. Andra medlemmar var Cerulance, Snolle och amikuuuu. I köpcentret kunde spelare öppna affärer där de kan sälja olika varor till andra spelare. Det fanns ungefär 20st affärer totalt inne i köpcentret innan det revs i slutet av oktober 2020.

Adamdes första djungel

Adamdes första djungel är den första staden som Adamde planerade att bygga på servern efter världbytet. I staden började många spelare att bygga hus i träden (vilket inte var hans tanke) så därför blev det att han flyttade till en annan djungel.

Adamdes andra djungel

Adamdes andra djungel är den andra staden som Adamde byggde. Även denna stad dog ut efter att Adams hus blivit utsprängt och han slutade spela på servern en period.

Städer och Platser (Survival-2)

Spawn

Spawn på Survival 2 är en stor fantasy stad med berg, gruvor, en magisk flygande ö, En grön luftballong uppe i skyn, en gigantisk drake och en ravin med hobbithålor. Spawn staden är byggd av SuperSimpan, carlaxelb, TechoBib, HampsterGame, Coffee_Elite, EnneLolMyra, Spisen, emilew2006, Rostmaxen och KR_GAMING2005.

Bantown

Bantown[6] den första staden som Adamde byggde på Survival-2.[7][8][9]

Blieveres

Blieveres [x:4870 z:-175][10] är den andra staden som Adamde byggde på Survival-2.

Städer och Platser (Survival+)

TBA

Personal

Admins

  • Carlaxelb
  • KR_GAMING2005
  • Spisen

Utvecklare

  • ARTEXs
  • KR_GAMING2005
  • LoveL05
  • williamask

Moderatorer

  • Coffee_Elite
  • EnneLoLMyra
  • OG_TitanS
  • Rostmaxen
  • SnekyTurtle
  • SuperSimpan
  • Vilmerz07

Hjälpare

  • Sirpickle4

Byggare

  • Carlaxelb
  • The_LoLynx
  • Lordagen
  • Ogginator69
  • OG_TitanS
  • SuperSimpan
  • VildeLilje
  • VILGOAT

Senast uppdaterad den 15/4-2022[11]

Galleri

Survival1

Källor

  1. Min Egna Minecraft Server TheDeQ (Adamde)
  2. Evighets Stream - Hemliga Projekt
  3. Torsdags Stream - Spelar på min Server (Adamde)
  4. Evighets Stream (Adamde)
  5. Torsdags Stream - Dags Att Öppna End (Adamde)
  6. Blieveres Den Större Staden, 2:05 (Adamde)
  7. Spelar på min egna Server (Adamde)
  8. Stula Diamanter och Nya Byggnader (Adamde)
  9. Bli Bestulen och får Börja om (Adamde)
  11. https://www.thedeq.com/staffs.html

Servrar
Privata Servrar

90gQ · 90gQ Creative · 90gQ Trusted · KantoSMP

Publika Servrar
90gQopen · Bonkcaft · Parkourservern · Skymine · TheDeQ

Legacy Servrar
Daqtay · Farmania · MineUsUp · MTH2 · Targenia · 3FU · "Temporär server" (2011)

Advertisement