FANDOM

TheBigBang2011

TNT-fyllt berg

The Big Bang var en stor serverkrasch, uppdelad i två delar, som inträffade i början av Januari 2011. Anledningen till kraschen var för att Stamsite och Kevv_n bestämde sig för att spränga ett berg till nyår genom att byta ut all jord i berget till TNT med hjälp av kommando. Detta orsakade rejält med lagg på servern och slängde ut alla spelare.[1]

När de väl kommit in igen till kratern av ett söndersprängt berg beslöt dem sig för att fortsätta spränga, fast med en större insats. Stamsite byter ut ett stort lager av stenen i kratern till TNT igen med hjälp av kommando. Detta klarade inte servern av att hantera och kollapsar. Spelarna försökte logga in igen flera gånger men misslyckades tills servern gav upp helt och stängde ner sig själv vid varje försök.[2]

TheBigBang2011-2

Efter sprängningen

De försökte starta upp servern igen utan framgång - den fortsatte stänga av sig själv. Detta resulterar i att de börjar testa olika lösningar. Det första de testade var att uppdatera Java eftersom att det kanske var det som hade kraschat och förorsakat problemet, men det var förgäves. De testade också att lägga servern på en annan dator eftersom det kanske var själva serverns (värddatorns) fel, men det hjälpte inte heller. Sista saken de försökte med var att uppdatera Heysbmod, men det var inte heller till nytta.

Servern låg nere i flera dagar innan de kom på lösningen: kartan. Det var kartan som hade gått sönder; en chunks hade blivit korrupt och gjort världen oanvändbar. Detta gjorde dem alla såklart väldigt oroliga eftersom de hade spelat på samma värld i över ett år och ville inte börja om. Stamsite kunde lyckligtvis rädda kartan genom att gå in i MCEdit och ta bort den korrupta delen av kartan där de hade sprängt.[2]

Källor

  1. Let's Play Minecraft Online Del 9
  2. 2,0 2,1 Let's Play Minecraft Online Del 10