90gQ Wiki
Advertisement
90gQ Wiki

WikiRaze är en spelare på 90gQ som bjöds in av Ackali den 2 augusti 2021,[2] samma dag som Emeliehw och Laneboy43, bara en dag efter Greenwolf300, och två dagar efter Goalkee32, HiBz och ReeZey.

WikiRaze är grundaren av 90gQ Wikin och är en aktiv del i dess mod-team. Han är också admin i SGC: "Stamsites Gaming Community" och har bland annat ansvar över minecraftservern 90gQ Trusted.

Biografi

Innan 90gQ-communitiet

WikiRaze skaffade minecraft den 2 juli 2011 efter att ha sett sin storebror spela spelet, och att de tillsammans hittat Stamsites let's play My life in Minecraft. I oktober 2011 skapade de en server inspirerad av 90gQ som aldrig skulle byta värld, och som fortfarande är igång än idag.[3]

Starten av 90gQ Wikin

90gQ Wikin som den såg ut 2017.

Den 19 maj 2015 grundade Raze 90gQ Wikin med anledning för att den inte existerade och för att han tyckte att den borde det. Dock var wikin väldigt inaktiv fram tills 21 maj 2017 då den långsamt började formas till det den är idag. På den tiden skrevs endast ett fåtal artiklar om städer, och Raze redigerade ensam på wikin ett bra tag innan ett fåtal redigerare kom in och hjälpte till ibland.

Under sommaren 2020 började wikianvändaren Spisen bli aktiv på 90gQ wikin, och wikin blev mer aktiv än någonsin. Raze, som inspirerats av HermitRecap skapade också serien 90gQ Recap vars första avsnitt publicerades den 29 juli 2020 på 90gQ Wikins youtubekanal. Den första augusti 2020 för att Raze, Spisen och de framtida redigerarna skulle kunna hålla bättre kontakt. Det var också då eke0909 först blev aktiv i wikins arbete, då Raze gjorde honom till discordmoderator.[3]

Starten av Stamsites Gaming Community

JidOsc hjälper WikiRaze att bära in en soffa i hans nya lägenhet i BirchesterTrusted.

Under februari 2021 skickade Stamsite och Ackali ut ett formulär där de bad folk att ansöka om att bli moderator i Stamsites nyåteröppnade discord. Någon vecka senare hade Raze glömt bort att han ansökt och haft Stamsites discord tystad, men av en ren slump öppnade han discorden och upptäckte en hemlig kanal för de som blivit inbjudna till intervju. Under intervjuerna lärde han känna bland annat Taggen 33 och Redstone_Lo. Han bjöd även in Raze till sin minecraftserver varfrån Redstone_Lo gjorde videos till youtubekanalen Ironblocks.

Den 21 februari 2021 annonserades Stamsites nya discord-modteam där WikiRaze ingick. Den 19 mars 2021 lanserades Trusted-level-systemet i discorden, och med det, minecraftservern 90gQ Trusted. Discord och Twitch-modsen hade dock fått logga in på servern redan någon vecka innan. Så Raze, Taggen och DJRazzo hade redan tillsammans grundat företaget Affären AB i huvudstaden Tosikasi.[3]

På 90gQ

Den 2 augusti 2021 fick WikiRaze ett mystiskt meddelande från Ackali om att han skulle hoppa in i ett samtal med henne. Där frågade hon om han ville komma in på 90gQ tillsammans med Laneboy43. Raze svarade ja, och fick inbjudan till 90gQs privata discordserver. Raze första ögonblick inne på servern spelades in av Stamsite och resulterade i videon "Är Snowland FÖRSTÖRT?! - Minecraft på 90gQ S2 A69". [3]

Under sitt första år på servern byggde Raze sitt första hus i Snowland. Han skapade företaget 90gQ Wiki AB som tar in kunder som vill betala för att få sin information uppdaterad på wikin. Tillsammans med ReeZey renoverade han Trevägskorsning mellan Nirethia, Snowland och Kembridge och startade företaget Ris och Raze AB. Med TheLindblomer byggde han ett Catan-spel i Qurumaa Tanahyuta. Han byggde även över hundra stolpar på vägen till Stamsites Nya Stad.[3]

Faktan

  • WikiRaze skaffade minecraft den 2 juli 2011.
  • De fyra färgade pixlarna på WikiRaze skins högra sida representerar fyra minecraft-servrar Raze spelat på. Röd är för en privat minecrafserver han spelat på sedan 2011. Grå är för Ironblocks minecrafserver. Gul är för 90gQ Trusted. Grön är för 90gQ's Minecraft Server.

Relationer med andra 90gQare

  • Laneboy43 och Raze har känt varandra i verkligheten länge.
  • Ackali intervjuades av Raze för wikin en gång 2020, men de lärde inte känna varandra förrän 2021 genom SGC.
  • Raze träffade Taggen_33 och Goalkee32 i verkligheten innan han kom in på 90gQ, efter att de lärt känna varandra genom SGC.
  • Mizuii och Raze träffades via SGC.
  • Baddanka och Raze har träffat varandra innan de kände varandra. Men de lärde inte känna varandra förrän efter de träffades via SGC.
  • Resterande 90gQ-medlemmar lärde Raze känna efter att han kom in på 90gQ.

Källor

  1. User:WikiRaze (30/3-2022)
  2. WikiRaze stream (2/8-2021)
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 WikiRaze (27/6-22)

Spelare
Aktiva Spelare

Ackali · Adamde · Baddanka · Coffeecurley · Drimze · Dry4Haz · Emeliehw · Emme20 · Goalkee32 · Greenwolf300 · Jafdell · Kanto76 · Kiyya · Kraftan · Laneboy43 · Linnis · MatteHaxhiu · Maxboxx · MiniFlu · Mizuii · MrHoffy · Nickeloppan · Pawo99 · Petsson4444 · PhantomHeaven · Pillsingen · ReeZey · Robbaan · Smokydingo · Smurre · Spelare1 · SpreyN · Stamsite · TheLindblomer · WikiRaze

Fler Spelare

Ayenia · Eeken · Fallskjerm · Figgehn · Jnx · Kevv_n · Loffmaster · Matinbum · Sandrend · ToffeBacklin · XWeeze

Advertisement